Autó
Sulaki - 2020-12-10
Vadonatúj 2,8 literes dízelmotor
A Toyota Hilux úgy őrizte meg pozícióját a világ és egyben Magyarország kedvenc pickupjaként, hogy az elmúlt néhány Európában évben hiányzott a kínálatából a nagyobb teljesítményű, 170 lóerő fölötti modellváltozat. Ez akkor különösen szembeötlő, hogy ha tudjuk, hogy idén január és november között a nagyteljesítményű (és gazdagon felszerelt) pickupok Magyarországon a szegmens értékesítéseinek mintegy 55%-át tették ki, itt tehát a Toyota ikonikus pickupja eddig nem versenyzett. Ennek ellenére a Hilux elképesztő 37,9%-os piacrészesedést elérve áll az élen a kivonásoktól tisztított magyarországi pickup piacon. Az eddigi hiányt pótolja a vadonatúj Hiluxban debütáló új, erősebb, 204 lóerős, 500 Nm forgatónyomatékú, 2,8 literes motor az üzleti és a szabadidős igényekhez, amelyhez gyakrabban működő, hidrodinamikát áthidaló rendszerrel (lock-up) elátott továbbfejlesztett 6 fokozatú automata váltót is kínál a Toyota.
A magyarországi pickup értékesítéseket már eddig is meggyőző fölénnyel vezető Toyota Hilux hajtáslánca egy 2,8 literes, 204 lóerős, 500 Nm forgatónyomatékú dízelmotorral gazdagodott, s ezzel az egyik legjobb teljesítményt nyújtja kategóriájában. A legigényesebb üzleti és szabadidős célú Hilux vásárlók szempontjait is szem előtt tartva, az új 2,8 literes motor az extra- és duplakabinos kivitelekhez rendelhető meg, 6 fokozatú, összekerékhajtáshoz társított manuális vagy automata sebességváltóval, alapáron kínált Start-Stop funkcióval. A 6 fokozatú váltóhoz kapcsolt 2,4 literes motor a szimplakabinos, az extrakabinos és a duplakabinos verzióhoz is megrendelhető, a két- vagy négykerékhajtású változathoz egyaránt. Ez a motor 6 fokozatú automata váltóval is kapható, összkerékhajtással, az extra- vagy a duplakabinos változathoz is. A hatfokozatú automata szintén megújult, a lock-up funkció működési tartománya kibővült a negyedik, ötödik és hatodik sebességfokozatban, így javult a gázreakció, és közvetlenebb lett a gyorsulási érzet.
Vadonatúj 2,8 literes dízelmotor
Az új, Euro 6d besorolású, DOHC-vezérlésű, 16 szelepes. 2755 köbcentiméteres dízelmotor teljesítménye 150 kW/204 lóerő 3400/perc fordulatszámon. Automata sebességváltóval 1600 és 2800/perc között 500 Nm a forgatónyomatéki csúcs. A maximális nyomatékérték a manuális váltós modellnél 1400 és 3400/perc között 420 Nm. Az automata váltóval társított új erőforrással a Hilux 10,7 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órás sebességre (2,1 másodperccel gyorsabban, mint a jelenlegi modell a 2,4 literes motorral), az átlagfogyasztás 9,5 l/100 km, a CO2-kibocsátás 250 g/km. A befecskendezés közös nyomócsöves, a turbó változó geometriájú, a közteshűtő pedig vízhűtéses. A kipufogóban oxidációs katalizátor (DOC), részecskeszűrő (DPF), és AdBlue befecskendezős redukciós katalizátor (SCR) is működik. Számos eszköz kombinációja biztosítja a maximális kimenő teljesítményt és az üzemanyag-takarékosságot. A motorblokk és a hűtőköpeny kialakítása, a bevonatolt hengerfejtömítés, a kipufogó gyűjtőcső anyaga és tömítései, valamint a hűtőventilátor és annak tengelykapcsolója is megújult, s ezzel komolyan hozzájárul a teljesítmény növekedéséhez. Az új, kifejezetten nehéz üzemi körülményekhez fejlesztett turbótöltő kompresszor- és turbinaoldalának járókerék-átmérői egyaránt megnőttek (előbbi 48-ról 58 mm-re, utóbbi 41,5-ről 52-re), így jelentősen megnőtt a feltöltő térfogatárama is. A golyóscsapágyas kialakítással csökkent a súrlódás, és megemelkedett az elérhető fordulatszám. Az új geometria-állító, áramlásmódosító elemsor a korábbinál jobban elviseli a magas kipufogógáz-hőmérsékleteket, így sokkal jobban ellenáll a nagy terhelések okozta behatásoknak is. Mindezek együtt azt eredményezik, hogy az új turbó hatékonyabban működik, aminek hatására nő a teljesítmény, és csökken a fogyasztás. A közös nyomócsöves befecskendezés csúcsnyomása 250 Mpa; ez az érték már önmagában is a kiváló hatásfokú működés záloga. Az Euro 6d emissziós szabványnak is megfelelő tisztaságú motor vízhűtéses közteshűtője jelentősen megnöveli a töltési hatásfokot, amivel komolyan hozzájárul a motor hatékonyságához és a teljesítmény növeléséhez.
A 2,8 literes dízelmotor hatásfokának javításához több további tényező is hozzájárul. Az égésterek formája, valamint a dugattyúk és a dugattyúgyűrűk kialakítása is megváltozott. A dugattyúgyűrűk súrlódó felületét gyémántkeménységű szénréteggel vonták be, és a kipufogózások kiáramlása is lelassult; előbbi hatásosan csökkenti a súrlódást, utóbbi pedig a hőveszteségeket. Új az erőforrás kétfokozatú motorolaj-szivattyúja is, ennek hatására például jelentősen csökken a szivattyú hajtásának energiaszükséglete, különösen hideg motornál, vagy kis terhelés esetén. Megváltozott szívócsövön a kipufogógáz-visszavezetés (EGR) csatlakozása, így csökkent a visszavezetett gázok nyomásingadozása, a szívócsőből pedig kikerültek a korábbi áramlásszabályozó szelepek. A turbóból a katalizátorba irányuló gáz áramlása megváltozott, a redukciós katalizátor (SCR) kapacitása megnőtt, és mostantól PM szenzor is dolgozik a rendszerben. Mindezek mellett – a vízhűtéses közteshűtő már említett előnyeivel is kiegészülve – a motor könnyen teljesíti az Euro 6d emissziós norma rendkívül szigorú előírásait. A zajt és a vibrációt csökkentendő megváltozott a szívócsövön a kipufogógáz-visszavezetés csatlakozása, és a katalizátor hőszigetelése is megújult.
A már sokat bizonyított 2,4 literes dízelmotor
A Toyota jól bevált, DOHC-vezérlésű, 16 szelepes, 2393 köbcentiméteres dízelmotorjának teljesítménye 110 kW/150 lóerő 3400/perces fordulatszámon, 1600 és 2000/perc között a forgatónyomatéki csúcs 400 Nm. Ehhez az erőforráshoz automata sebességváltó jár, így a Hilux 12,8 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára, átlagfogyasztása 9,3 l/100 km, CO2 kibocsátása pedig 245 g/km. Az erőforrás teljesíti az Euro 6d előírásait, befecskendezése közös nyomócsöves, turbója változó geometriájú, közteshűtője pedig vízhűtéses. Kipufogórendszerében oxidációs katalizátor (DOC), részecskeszűrő (DPF), és AdBlue befecskendezős redukciós katalizátor is működik. Az égésterek formája, valamint a dugattyúk és a dugattyúgyűrűk kialakítása is megváltozott. A dugattyúgyűrűk súrlódó felületét gyémántkeménységű szénréteggel vonták be, és a kipufogózások kiáramlása is lelassult; előbbi hatásosan csökkenti a súrlódást, utóbbi megoldás pedig a hőveszteségeket. Új az erőforrás kétfokozatú motorolajszivattyúja is, ennek hatására például jelentősen csökken a szivattyú hajtásának energiaszükséglete, különösen hideg motornál, vagy kis terhelés esetén.
A magyarországi pickup értékesítéseket már eddig is meggyőző fölénnyel vezető Toyota Hilux hajtáslánca egy 2,8 literes, 204 lóerős, 500 Nm forgatónyomatékú dízelmotorral gazdagodott, s ezzel az egyik legjobb teljesítményt nyújtja kategóriájában. A legigényesebb üzleti és szabadidős célú Hilux vásárlók szempontjait is szem előtt tartva, az új 2,8 literes motor az extra- és duplakabinos kivitelekhez rendelhető meg, 6 fokozatú, összekerékhajtáshoz társított manuális vagy automata sebességváltóval, alapáron kínált Start-Stop funkcióval. A 6 fokozatú váltóhoz kapcsolt 2,4 literes motor a szimplakabinos, az extrakabinos és a duplakabinos verzióhoz is megrendelhető, a két- vagy négykerékhajtású változathoz egyaránt. Ez a motor 6 fokozatú automata váltóval is kapható, összkerékhajtással, az extra- vagy a duplakabinos változathoz is. A hatfokozatú automata szintén megújult, a lock-up funkció működési tartománya kibővült a negyedik, ötödik és hatodik sebességfokozatban, így javult a gázreakció, és közvetlenebb lett a gyorsulási érzet.
Vadonatúj 2,8 literes dízelmotor
Az új, Euro 6d besorolású, DOHC-vezérlésű, 16 szelepes. 2755 köbcentiméteres dízelmotor teljesítménye 150 kW/204 lóerő 3400/perc fordulatszámon. Automata sebességváltóval 1600 és 2800/perc között 500 Nm a forgatónyomatéki csúcs. A maximális nyomatékérték a manuális váltós modellnél 1400 és 3400/perc között 420 Nm. Az automata váltóval társított új erőforrással a Hilux 10,7 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órás sebességre (2,1 másodperccel gyorsabban, mint a jelenlegi modell a 2,4 literes motorral), az átlagfogyasztás 9,5 l/100 km, a CO2-kibocsátás 250 g/km. A befecskendezés közös nyomócsöves, a turbó változó geometriájú, a közteshűtő pedig vízhűtéses. A kipufogóban oxidációs katalizátor (DOC), részecskeszűrő (DPF), és AdBlue befecskendezős redukciós katalizátor (SCR) is működik. Számos eszköz kombinációja biztosítja a maximális kimenő teljesítményt és az üzemanyag-takarékosságot. A motorblokk és a hűtőköpeny kialakítása, a bevonatolt hengerfejtömítés, a kipufogó gyűjtőcső anyaga és tömítései, valamint a hűtőventilátor és annak tengelykapcsolója is megújult, s ezzel komolyan hozzájárul a teljesítmény növekedéséhez. Az új, kifejezetten nehéz üzemi körülményekhez fejlesztett turbótöltő kompresszor- és turbinaoldalának járókerék-átmérői egyaránt megnőttek (előbbi 48-ról 58 mm-re, utóbbi 41,5-ről 52-re), így jelentősen megnőtt a feltöltő térfogatárama is. A golyóscsapágyas kialakítással csökkent a súrlódás, és megemelkedett az elérhető fordulatszám. Az új geometria-állító, áramlásmódosító elemsor a korábbinál jobban elviseli a magas kipufogógáz-hőmérsékleteket, így sokkal jobban ellenáll a nagy terhelések okozta behatásoknak is. Mindezek együtt azt eredményezik, hogy az új turbó hatékonyabban működik, aminek hatására nő a teljesítmény, és csökken a fogyasztás. A közös nyomócsöves befecskendezés csúcsnyomása 250 Mpa; ez az érték már önmagában is a kiváló hatásfokú működés záloga. Az Euro 6d emissziós szabványnak is megfelelő tisztaságú motor vízhűtéses közteshűtője jelentősen megnöveli a töltési hatásfokot, amivel komolyan hozzájárul a motor hatékonyságához és a teljesítmény növeléséhez.
A 2,8 literes dízelmotor hatásfokának javításához több további tényező is hozzájárul. Az égésterek formája, valamint a dugattyúk és a dugattyúgyűrűk kialakítása is megváltozott. A dugattyúgyűrűk súrlódó felületét gyémántkeménységű szénréteggel vonták be, és a kipufogózások kiáramlása is lelassult; előbbi hatásosan csökkenti a súrlódást, utóbbi pedig a hőveszteségeket. Új az erőforrás kétfokozatú motorolaj-szivattyúja is, ennek hatására például jelentősen csökken a szivattyú hajtásának energiaszükséglete, különösen hideg motornál, vagy kis terhelés esetén. Megváltozott szívócsövön a kipufogógáz-visszavezetés (EGR) csatlakozása, így csökkent a visszavezetett gázok nyomásingadozása, a szívócsőből pedig kikerültek a korábbi áramlásszabályozó szelepek. A turbóból a katalizátorba irányuló gáz áramlása megváltozott, a redukciós katalizátor (SCR) kapacitása megnőtt, és mostantól PM szenzor is dolgozik a rendszerben. Mindezek mellett – a vízhűtéses közteshűtő már említett előnyeivel is kiegészülve – a motor könnyen teljesíti az Euro 6d emissziós norma rendkívül szigorú előírásait. A zajt és a vibrációt csökkentendő megváltozott a szívócsövön a kipufogógáz-visszavezetés csatlakozása, és a katalizátor hőszigetelése is megújult.
A már sokat bizonyított 2,4 literes dízelmotor
A Toyota jól bevált, DOHC-vezérlésű, 16 szelepes, 2393 köbcentiméteres dízelmotorjának teljesítménye 110 kW/150 lóerő 3400/perces fordulatszámon, 1600 és 2000/perc között a forgatónyomatéki csúcs 400 Nm. Ehhez az erőforráshoz automata sebességváltó jár, így a Hilux 12,8 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára, átlagfogyasztása 9,3 l/100 km, CO2 kibocsátása pedig 245 g/km. Az erőforrás teljesíti az Euro 6d előírásait, befecskendezése közös nyomócsöves, turbója változó geometriájú, közteshűtője pedig vízhűtéses. Kipufogórendszerében oxidációs katalizátor (DOC), részecskeszűrő (DPF), és AdBlue befecskendezős redukciós katalizátor is működik. Az égésterek formája, valamint a dugattyúk és a dugattyúgyűrűk kialakítása is megváltozott. A dugattyúgyűrűk súrlódó felületét gyémántkeménységű szénréteggel vonták be, és a kipufogózások kiáramlása is lelassult; előbbi hatásosan csökkenti a súrlódást, utóbbi megoldás pedig a hőveszteségeket. Új az erőforrás kétfokozatú motorolajszivattyúja is, ennek hatására például jelentősen csökken a szivattyú hajtásának energiaszükséglete, különösen hideg motornál, vagy kis terhelés esetén.