Mobil
padmin - 2020-02-11
10 év adatait elemezte a Telenor
Az elmúlt 10 év hatalmas változásokat hozott a mobiliparban. Röviden összefoglalva: az okostelefon és a mobilinternet mindennapjaink részévé vált. A Telenor a 2010. január 1. és 2019. december 31. közötti időszakot vizsgálta a hálózatán keletkezett forgalom szempontjából. Hanghívás, adatforgalom,
Vígan élő dinoszaurusz: az SMS
Az okostelefonok egyre sokrétűbb funkcióinak és az egyre nagyobb lefedettségű és nagyobb kapacitású mobilhálózatoknak köszönhetően a hétköznapokban is egyre több területen használjuk a mobilunkat. Korábban a mobil (tömeg)kommunikáció egyik alapját jelentő SMS kifejezetten sláger-szolgáltatás volt. Bár a mobilnet az elmúlt évtizedben sok területen kiváltotta az
Még mindig fontos, és egyre népszerűbb a hang
A csevegőalkalmazások üzenetküldés mellett hanghívásra is alkalmasak, ennek ellenére a Telenor ügyfelei az elmúlt 10 évben nem cserélték le a jól bevált hangszolgáltatást az online szolgáltatásokra. De hogyan alakult a hanghívások népszerűsége? Az indított mobilhívások havi átlagos darabszáma 2013-ban érte el a maximumát, és azóta csökkenő tendenciát mutat. Ez a trend azonban nem jelenti azt, hogy kevesebbet beszélnénk: a hívások átlagos hosszát megvizsgálva látszik, hogy a 2013-as darabszám-csúcson a hívások hossza jóval alacsonyabb volt a környező évekhez képest, azaz ebben az időszakban a Telenor ügyfelei gyakrabban telefonáltak, de rövidebb hívásokat bonyolítottak. A hívások darabszámának csökkenése mellett a hívások átlagos hossza növekszik, ami összességében a hangforgalom növekvő tendenciáját eredményezi.
A felhasználói szokásokat az elérhető tarifák is befolyásolják: az évtized közepén megjelent, korlátlan hanghívást biztosító tarifákkal megnyílt a lehetőség a hosszabb beszélgetésekre. 2019 óta a VoLTE szolgáltatásnak köszönhetően a Telenor ügyfelei a korábbinál gyorsabb hívásfelépülési idővel és magasabb hangminőségben hívhatják egymást.
A Telenor legutóbbi kutatásában kimutatta azt is, hogy ügyfelei az év végi ünnepi időszakban a jeles ünnepnapokat követő munkaszüneti napokon – az ünnepnapokhoz képest – hosszabb beszélgetéseket bonyolítanak.
Az évtized sikertörténete: a mobilnet valódi elterjedése
A mobilnetes csúcssebesség eléréshez nem elegendő a gyors mobilhálózat, kell hozzá megfelelő 4G-képes
Vannak kedvenc hónapjaink a mobilozásban is
A hálózati forgalmat havi bontásban is vizsgálta a Telenor, hogy megismerje, az elmúlt évtizedben mely hónapok számítottak a mobilnetezés, a hanghívások és az SMS-ezés főszezonjának a 10 év átlagában.
A vizsgált 10 év adatai alapján az SMS-ezés nyertese a január és a szeptember, míg februárban és a nyaralások csúcs-szezonjának számító augusztusban alábbhagy az SMS-ezési kedv.
A hanghívásokat vizsgálva látszik, hogy szezonálisan a legtöbb hívást szeptemberben indítják a Telenor ügyfelei. A nyaralásról visszatérés, az iskolaszezon kezdete mind közrejátszhat a szeptemberben növekvő adatokhoz. Ez a hónap nem csak az indított hívások darabszámának nyertese a 10 év adatait tartalmazó elemzésben: az indított hanghívások átlagos hossza is ebben a hónapban a legnagyobb az év során.
Mobilnet terén némiképp eltérő tendencia érvényesült, és a 10 év decembereinek összesített átlaga lett a nyerő. Ennek hátterében az áll, hogy 10 éven át szinte minden éven belül folyamatosan nőtt a mobilnetes forgalom, ami 10 egyre erősebb januárt, februárt és így folytatva egyre erősebb decembert jelent.
SMS
tendenciák, a 2G-3G-4G térhódítása és az okostelefonok elterjedésének dinamikája is kiolvasható az adatokból.
Vígan élő dinoszaurusz: az SMS
Az okostelefonok egyre sokrétűbb funkcióinak és az egyre nagyobb lefedettségű és nagyobb kapacitású mobilhálózatoknak köszönhetően a hétköznapokban is egyre több területen használjuk a mobilunkat. Korábban a mobil (tömeg)kommunikáció egyik alapját jelentő SMS kifejezetten sláger-szolgáltatás volt. Bár a mobilnet az elmúlt évtizedben sok területen kiváltotta az
SMS
-t, a mobilhasználat általános növekedése, és az SMS csatornát használó szolgáltatások fejlődése összességében mégis a hálózaton átmenő SMS-mennyiség növekedését eredményezte az elmúlt tíz évben.
Még mindig fontos, és egyre népszerűbb a hang
A csevegőalkalmazások üzenetküldés mellett hanghívásra is alkalmasak, ennek ellenére a Telenor ügyfelei az elmúlt 10 évben nem cserélték le a jól bevált hangszolgáltatást az online szolgáltatásokra. De hogyan alakult a hanghívások népszerűsége? Az indított mobilhívások havi átlagos darabszáma 2013-ban érte el a maximumát, és azóta csökkenő tendenciát mutat. Ez a trend azonban nem jelenti azt, hogy kevesebbet beszélnénk: a hívások átlagos hosszát megvizsgálva látszik, hogy a 2013-as darabszám-csúcson a hívások hossza jóval alacsonyabb volt a környező évekhez képest, azaz ebben az időszakban a Telenor ügyfelei gyakrabban telefonáltak, de rövidebb hívásokat bonyolítottak. A hívások darabszámának csökkenése mellett a hívások átlagos hossza növekszik, ami összességében a hangforgalom növekvő tendenciáját eredményezi.
A felhasználói szokásokat az elérhető tarifák is befolyásolják: az évtized közepén megjelent, korlátlan hanghívást biztosító tarifákkal megnyílt a lehetőség a hosszabb beszélgetésekre. 2019 óta a VoLTE szolgáltatásnak köszönhetően a Telenor ügyfelei a korábbinál gyorsabb hívásfelépülési idővel és magasabb hangminőségben hívhatják egymást.
A Telenor legutóbbi kutatásában kimutatta azt is, hogy ügyfelei az év végi ünnepi időszakban a jeles ünnepnapokat követő munkaszüneti napokon – az ünnepnapokhoz képest – hosszabb beszélgetéseket bonyolítanak.
Az évtized sikertörténete: a mobilnet valódi elterjedése
A mobilnetes csúcssebesség eléréshez nem elegendő a gyors mobilhálózat, kell hozzá megfelelő 4G-képes
SIM
kártya és
4G
-s telefon, valamint mobilnet-elérést tartalmazó adatcsomag. Az évtized elején 2G és
3G
mobilnet-elérésben lehetett gondolkozni, a 4G-s hálózatfejlesztések 2012-ben kezdődtek meg. A
4G
a folyamatosan növekvő lefedettség mellett egy új mobilfrekvencia-tartomány, a 800MHz hatósági megnyitásával vált igazán ütős és egyre népszerűbb szolgáltatássá: a 2012-ben kezdődött fejlesztések 2014 végétől, a technológia lakossági adaptációjával mutattak jelentős eredményt az adatforgalom növekedésében. A 4G berobbanásával a 3G hálózat adatforgalma azonnal csökkenést mutatott, és mára a 3G adatforgalom csupán töredéke a 4G-n zajló adatforgalomnak. A hálózati technológiák elérését elemezve látható, hogy míg a 4G-t használók száma folyamatosan növekszik, a 3G felhasználók száma az évtized végére a – viszonylag egyenletes trendet mutató – 2G felhasználók száma alá esett.
Vannak kedvenc hónapjaink a mobilozásban is
A hálózati forgalmat havi bontásban is vizsgálta a Telenor, hogy megismerje, az elmúlt évtizedben mely hónapok számítottak a mobilnetezés, a hanghívások és az SMS-ezés főszezonjának a 10 év átlagában.
A vizsgált 10 év adatai alapján az SMS-ezés nyertese a január és a szeptember, míg februárban és a nyaralások csúcs-szezonjának számító augusztusban alábbhagy az SMS-ezési kedv.
A hanghívásokat vizsgálva látszik, hogy szezonálisan a legtöbb hívást szeptemberben indítják a Telenor ügyfelei. A nyaralásról visszatérés, az iskolaszezon kezdete mind közrejátszhat a szeptemberben növekvő adatokhoz. Ez a hónap nem csak az indított hívások darabszámának nyertese a 10 év adatait tartalmazó elemzésben: az indított hanghívások átlagos hossza is ebben a hónapban a legnagyobb az év során.
Mobilnet terén némiképp eltérő tendencia érvényesült, és a 10 év decembereinek összesített átlaga lett a nyerő. Ennek hátterében az áll, hogy 10 éven át szinte minden éven belül folyamatosan nőtt a mobilnetes forgalom, ami 10 egyre erősebb januárt, februárt és így folytatva egyre erősebb decembert jelent.