Warning: session_start(): open(/var/cpanel/php/sessions/ea-php54/sess_idkodcn8jjb7lg62bd4jmc2644, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/itextreme/public_html/index.php on line 3
IT-Extreme - Érkezőben az új LEXUS UX

Lap tetejére
Hirek Tesztek RSS facebook
IT-Extreme hírportál
Autó
Sulaki - 2018-09-04

Önmagát töltő hibrid UX 250h és benzinmotorral hajtott UX 200 változatban is  

 

Az új Lexus UX a márkára jellemző luxust és biztonságot merész formaelemekkel és ultrahatékony új hajtásláncokkal kombinálja. Sok vásárló számára az UX nemcsak az első Lexust, de az első luxusautót is jelenti.

Az UX típusnév a tervezőcsapatot is irányító koncepció alapján született, összefoglalva a jármű küldetését: Urban + X-over (városi + crossover) = UX.

„A Lexus UX a modern, városi felfedezők számára készült, friss, naprakész, dinamikus élményt kínál, luxus életstílussal,” mondta Chika Kako, a Lexus International alelnöke, az UX főmérnöke. „Mi az UX-et nem csak az olyan 30-as éveikben járó fiataloknak terveztük, akik valami újra és izgalmasra vágynak, hanem figyelembe vettük az életstílusukat, mindennapi igényeiket is.”

Kellő dinamizmussal felruházva, az UX-et úgy terveztük meg, hogy kiváló teljesítményt nyújtson. Rendkívül gyors és vonzó, ugyanakkor a Lexusra jellemző kifinomultság teszi valóban egyedivé a luxus kompakt crossoverek szegmensében.

Az UX az első Lexus, amely a márka vadonatúj, Global Architecture – Compact (GA-C) platformjára épül. A könnyű és rendkívül merev szerkezet, az extrém alacsony súlypont, valamint a magas szintű rugózási komfort egyedülálló kezelhetőséggel és menetkényelemmel ruházza fel, miközben kiemelkedő vezetési élményt is nyújt.

„Szerettem volna átalakítani a crossoverekről kialakult képet, ami alapján azt gondoljuk, hogy ezekkel a magas autókkal óvatosan kell manőverezni; ehelyett olyan autót akartam alkotni, ami ugyanolyan izgalmas teljesítményt és élvezetes irányíthatóságot kínál, mint egy lépcsőshátú modell,” árulta el a főmérnök.

Az UX két változatban érhető el: az UX 250h meghajtásáról olyan negyedik generációs hibrid hajtáslánc gondoskodik (kiváló hatásfokú 2,0 literes, négyhengeres benzinmotorral), amit kifejezetten erre a platformra terveztek, míg az UX 200 szintén 2,0 literes benzinmotorral fut, a legújabb Direct-Shift fokozatmentes automata sebességváltóval (CVT).

 

EURÓPA – AZ ÚJ LEXUS UX LEGFŐBB PIACA

Az európai piac nagyszerű lehetőségeket kínál az új Lexus UX számára, bár itt a vásárlók leginkább a hagyományos életstílushoz jobban illő szedánokkal, kombikkal és ferdehátúakkal társítják a prémium minőséget. A választék határozottan bővül a kompakt crossover / SUV szegmensben, az UX azonban elkülönül a versenytársaktól, mert erős és dinamikus jelenség. Olyan stílusos modell, amelyik a Lexusok tiszta és hatékony hibrid rendszerének minden technológiai előnyével bír.

 

Az UX lényegében újfajta crossover, „városi felfedező”, amely új megvilágításba helyezi a luxusautó fogalmat. A már sikeres CT ferdehátúval együtt az UX a belépőt jelenti a Lexus világába, és kulcsfontosságú szerepet játszik abban is, hogy a vállalat 2020-ra elérje célját: az évi több mint 100.000 autó értékesítését Európában*. Ahogy csökken a dízelek piaci részesedése, úgy növekszik majd az önmagukat töltő hibrideké, kaput nyitva az alternatív, elektromos hajtásláncok felé.

Az UX széles körben elterjedhet Európában, ahol elsősorban olyan családok számára ideális, amelyeknek nemcsak a crossoverek rugalmassága fontos, de agilis, a ferdehátúakkal vetekedő, városi közlekedésre is alkalmas autót szeretnének. E tekintetben az UX ideális partner mind a napi utazáshoz, mind pedig hosszabb kirándulásokhoz, amelyek során új helyeket fedezhetünk fel és új élményekkel gazdagodhatunk. Ugyanakkor az UX azoknak a pároknak is remek választás lehet, akik már útjukra engedték gyermeküket, gyermekeiket, és újra kettesben élnek, utazásaik során pedig gyakran összekapcsolják az üzletet a szabadidővel, a kikapcsolódással.

A Lexus első kompakt crossovere csatlakozik a nagyobb NX és RX modellek alkotta, nagy teljesítményű, európai SUV és crossover kínálathoz, amely így immár teljesen lefedi a márka értékpalettáját, felsorakoztatva az alappilléreket: a merész formatervet, az üdítő teljesítményt, az ötletgazdag technológiát és a kiváló takumi kézművességet.

* A Lexus Europe értékesítési hálózata kiterjed az Európai Unió országaira, Norvégiára, Izlandra, Svájcra, továbbá a keleti régióban Oroszországra, Kazahsztánra, Ukrajnára, Törökországra, Izraelre és a Kaukázusra.

 

ÁRAMVONALAS FORMA

A Lexus tervezői olyan harmonikus formát alkottak, amely finoman ötvözi az erőt a stílussal és a funkcionalitással.

Az orsó alakú hűtőmaszk, amely alapformájában más Lexus modelleken is felbukkan, egyedülálló az UX-en. A hűtőrács – amelynek központjában a Lexus emblémája áll – a formák változásával érdekes, háromdimenziós hatást hoz létre, így más-más szemszögből nézve folyamatosan változik a megjelenése.

A fényszórók formája úgymond befejezi az UX frontészének kialakítását, magabiztossá téve a látványt. A nappali menetfények a fényszórók feletti nyílhegy motívumban helyezkednek el, hangsúlyozva a Lexusokra jellemző L-alakú világítási képet. A fényszórók alaphelyzetben egyprojektoros, kettős fénysugaras (dual-beam) LED, vagy opcionálisan ultravékony, háromprojektoros
LED
-es egységek lehetnek.

A hűtőrácstól induló markáns élek az utastér felé vezetik a tekintetet. Az első és a hátsó sárvédők látványosan szélesednek, miközben az autó alapformáját meghatározó vonalak lendületesen futnak hátrafelé, lágyan körülölelve a kabint. Ezek a gondosan kidolgozott külső felületek egyszerűek, az autó sarkaira kitolt kerekekkel együtt mégis figyelemfelkeltők, imponálóan erőt és dinamizmust sugároznak.

A sárvédők műanyag védőelemeinek kialakítása aerodinamikájával (a zavaró áramlások és az emelőhatás csökkentésével) szintén hozzájárul az autó menetstabilitásához.

A kombinált hátsó lámpatestek különlegesen szárnyszerű, modern kialakítása nemcsak látványos, de az aerodinamikát, az autó mögötti áramlásokat – és ezzel együtt az autó irányíthatóságát, stabilitását – is javítja. A bal és jobb oldali hátsó lámpatesteket összefüggő fénycsík köti össze, átívelve a csomagtér ajtaján; a 120 LED-ből álló fényvezető elem a legkeskenyebb pontján csupán 3 mm széles. A hátsó szélvédő feletti légterelő a karosszéria alsó, padló alatti, sík burkolataival együtt komolyan csökkenti a légáramlások keltette menetzajokat.

A takumi (azaz japánul kézműves) mesterek a formatervezőkkel és a mérnökökkel közösen dolgozták ki az UX összes külső felületét. Munkájuk kiemelten fontos volt, hiszen 0,01 mm-es értékekről és méretpontosságról beszélünk, ami már az egyes karosszériaelemek préselését is komoly feladattá teszi.

Az alapmodellhez járó 17x6,5 colos, ötküllős alumínium keréktárcsák aerodinamikus, úgynevezett Gurney-szárnyas formaterve egyszerre szolgálja a fékek hűtését, és a légellenállás csökkentését.

A formaterv kifelé szívja a levegőt a kerék belsejéből, miközben a külső felületi áramlás követi a kerék felületét és csökkenti a légellenállást. Ezek az áramvonalas keréktárcsák válaszhatók ezüstmetál és sötét metálszürke színben is. Az exkluzív F Sport csomag részeként az UX elérhető (nem aerodinamikus) 18
colos
alumínium keréktárcsákkal is.

 

EGYEDI AUTÓ – EGYEDI SZÍNEK

A Lexus UX összesen 13 színben lesz kapható, amelyek mindegyike kiemeli a merész vonalvezetést.

Három exkluzív új színt is kifejlesztettek az UX számára: a Ragyogó Karneol élességet és mélységérzet teremt többrétegűségével, a piros alapon sárga interferens csillámréteg teszi egyedivé.

A Terrán Khakit az erős fény és a sötét, nyugodt árnyak ellentéte szülte. Sok benne a nagyméretű csillám, de ez nem borítja fel a színek egyensúlyát.

Az Égszínkék egyszerű kéknek tűnik, napfényben azonban élénken szikrázik a festékbe kevert üvegszemcsék hatására.

 

BELSŐ FORMATERV: A LEXUS ÚJ LUXUSA

Az UX belső tere a dinamikus luxus szedánok hangulatát idézi, de a magasabb üléspozíció és a variálhatóság már egyértelműen a crossovekre jellemző. Az anyagok és a kivitelezés színtiszta Lexus minőség, amely ötvözi a tradicionális japán kézművességet, a vendégszeretetet az innovatív gyártástechnológiákkal.

Ugyanakkor az UX belsőépítészeti koncepciója a biztonságról is szól. Az ajtók belső íve robusztus keretet képez, ami növeli a biztonságérzetet.

A tradicionális japán koncepció által inspirálva - amely elmossa a külső és a belső terek közti határt - a tervezők az UX-en belül is a folytonosság elvét követték. A vezetőülésben ülve úgy tűnik, hogy a műszerfal felső része a szélvédőn túlra nyúlik, és a sárvédőkben folytatódik. Ennek eredménye a kiváló látómező, valamint az autó méreteinek, a kerekek elhelyezkedésének kellemes érzete. A folyamat visszafelé is működik: kívülről szemlélve úgy tűnik, hogy a gépháztető közvetlenül a műszerfalhoz kapcsolódik a szélvédőn keresztül.

A be- és kiszállás az UX esetében kényelmes mozdulatsor, a csípőpont ugyanis optimális magasságban van, továbbá speciális kialakítású maga az üléspárna is. Az ember-, illetve vezetőközpontú megközelítést tisztán mutatja az alacsony műszerpult, valamint az A-oszlopok vékony kialakítása, amelyek így nem akadályozzák a kilátást. Bár az üléspozíció magasabb, mint a normál személyautóké, a csípő- és a sarokpont közti szintkülönbség csökkentésével az UX vezetője úgy érzi, közelebb van az úthoz, mint egy hagyományos SUV-ban.

Tipikus Lexusként az UX rendkívül csendes vezetési élményt nyújt, nagy szilárdságú vázszerkezetének, valamint a karosszéria különféle pontjain elhelyezett, speciálisan megalkotott hangelnyelő és hangszigetelő anyagoknak köszönhetően. Ugyancsak tipikusan a Lexusra jellemző, hogy a mérnökök egészen a forrásig kutatják a zajokat, hogy kizárhassák azokat a kabinból. Így még a gumiabroncsok által kipréselt víz hangját is hatásosan csökkentették.

 

“VEZÉRLŐÁLLÁS” KONCEPCIÓ

Az UX vezetője a „vezérlőállás” koncepciónak köszönhetően a lehető legközelebbi kapcsolatot tart az úttal. A jármű vezetéséhez leginkább szükséges funkciókat a vezető közelében helyezték el, a háttámla pedig ideálisan, a testalkatnak megfelelően ível, így természetes és komfortos ülést biztosít.

Az UX első ülései alapesetben manuálisan 6 irányban, vagy opcionálisan 8 irányban elektromosan állíthatók, a vezetőnek állítható deréktámasza is van. Az első ülések lapjaiban rugó és szivacs egyaránt található, így a speciálisan tervezett felület gyengéden körülöleli az utast és elosztja a terhelést.

A Lexus teremtette luxus kiterjed az UX kabinjára is. A háromküllős kormány és az analóg óra a csúcsmodell Lexus LS limuzinból származik, és mint minden Lexusban, a klímamenedzser itt is automatikusan szabályozza, és optimális szinten tartja az utastér és a hűthető-fűthető ülések hőmérsékletét. A híres Lexus-figyelem minden részletre kiterjed, így a szélvédő felső részének kialakítása kiküszöböli a zavaró fény-árnyék hatásokat, valamint a kapcsolók működtetése is igazi „Lexus élmény”.

 

LÁTVÁNYOS ÚJ FELÜLETEK

A Lexusnál hagyomány, hogy a tradicionális japán kézművesség és vendégszeretet jegyeivel egyedivé varázsolja napjaink luxusautóit. Ez a szemlélet érvényesül az UX esetében is, különös tekintettel az életük első luxusautóját megvásárló fiatalokra.

Az utastér minőségének és hangulatának kialakításához Kako főmérnök európai kulturális és anyagfejlesztési tapasztalatai is hozzájárultak. Az eredmény a „kevesebb több” elve alapján megalkotott, túlzások nélküli belső környezet.

A főmérnök így emlékszik vissza erre: „Amikor valaki eldönti, hogy egy utastér tetszik-e neki vagy sem, akkor az egységesség és a kontrasztosság egyensúlyát mérlegeli, ami sokkal fontosabb, mint az egyes elemek egyedi kialakítása és minősége.”

Az egyik példa erre az UX-hez rendelhető bőrkárpit, ami tradicionális japán sashiko varrási technikával készül, ami sokaknak ismerős lehet a judo- és a kendo öltözékekről. Az így kialakított felületet különleges perforáció díszíti, amelyet gyönyörűen összehangolt matematikai görbék alkotnak, egyedi megjelenéssel ruházva fel az autó üléseit.

A Lexus UX széles választékát kínálja a belső színkombinációknak, amelyek mindegyike különleges hangulatot kölcsönöz és kihangsúlyozza a prémium színvonalú tervezést. Az üléskárpit anyaga lehet szövet, bőr és ezek kombinációja, utóbbi esetben Tahara bőrrel. Az alapmodellhez ötféle tónus választható: a kobalt, a fekete, a fehér kőris, a telt krémszín és az okker. A fekete mellett az F SPORT lobbanó vörös vagy fehér kárpitozással is elérhető.

Az elősötétített műszerpanelen és a kabin díszítésein kétféle felületi kidolgozás lehet, négyféle színben. A Lexusnál először az UX kínál új dekorációként speciális kidolgozású japán papírt (washi) idéző anyagot. Ez a különleges papír gyakori elem a hagyományos japán otthonokban, ahol nyugodt és meleg légkört teremt. Sokat elmond a színvonalról, hogy a szemcsés bőrborítás a Lexus két csúcskategóriás luxusmodellje - az LC kupé és az LS limuzin - fedélzetén is megtalálható.

 

INTUITÍV VEZÉRLÉS, KRISTÁLYTISZTA KIJELZŐK

Az UX műszerpaneljének kialakítása egyesíti a Lexus sajátosságait és az intuitív megoldásokat. A 7,0 colos
TFT
LCD
kijelzőn digitálisan jelennek meg a realisztikus, analóg műszerek, méghozzá háromdimenziós térhatással.

A rendelhető head-up display hozzájárul a Lexus UX high-tech hangulatához, a vezető közvetlen látóterében megjelenítve a legfontosabb adatokat. A nagyméretű, színes kijelző olyan hatást kelt, mintha a virtuális képernyő 2,5 méterrel a vezető előtt lenne, mert így lehet a legjobban, a térben szinte a jármű előtt megjelenő információkra és az útra is egyszerre összpontosítani. A fényes, nagy kontrasztú kijelző napfényben vagy havas környezetben is tökéletesen leolvasható.

A Lexus UX-hez tervezett érintésérzékelő Remote Touch Interface (RTI) rendszert úgy alakították ki, hogy működése az okostelefonokéhoz hasonlítson. Az RTI olyan intuitív műveleteket használ, mint a kettős érintés, vagy a pöccintés, amivel az érintőképernyős telefonok is vezérelhetők. A nyomtatott latin betűk felismerésére is képes érintőpad keret nélküli kialakítása és speciális felülete könnyű kezelést biztosít, az ujjak könnyen siklanak, ugyanakkor minimális az ujjnyomok miatti kellemetlenség. Az érintőpad rezgéssel jelzi a kurzorral kapcsolatos műveleteket, megkönnyítve a különböző funkciók működtetését.

Az érintőképernyő alsó részén lévő kapcsolóval olyan műveleti központ jeleníthető meg, amely lehetővé teszi például a légkondicionáló és a navigáció kezelését külön menübe lépés nélkül. Egyszerre high-tech és elegáns megoldás, hogy az érintőpad Lexus logóját háttérvilágítás emeli ki.

 

KÉPZELETGAZDAG TECHNOLÓGIA

A Lexus tervezői kifinomult atmoszférát hoztak létre, amelynek része az integrált LED-es hangulatvilágítás. Elegáns, fehér fények világítják meg elöl a lábteret, a kesztyűtartót, a középkonzol kapcsolóit, és ugyancsak ilyen fényforrások találhatók a mennyezeti világításban, a térképolvasó lámpáknál és a csomagtartóban is.

Az UX-ben egygombos rendszerrel szabályozható a szellőzés légbefúvásának iránya. A kétfunkciós kialakításnak köszönhetően a légbefúvó nyílások nagyobbak lehetnek, így a berendezés hatékonyabban és csendesebben is működik. A Luxury felszereltségű modellekben a légáramlást szabályozó kapcsolókat LED-es fényforrások világítják meg, amelyek az áramot nem vezetéken kapják: a LED-ek működéséhez szükséges energia elektromágneses rezonancia útján keletkezik, és két azonos frekvencián rezgő, egymás melletti tekercs hatására jön létre. A Lexus LC kupé hátsó lámpáiból már ismerős technológia alkalmazásával, a kezelőszervek megvilágításához különleges tüköroptikát használtak, ami – bár a tükröződő felület csupán 3 mm vastag – mély, és lebegő fényhatást kelt.

 

SOKOLDALÚ ÉS PRAKTIKUS

Az UX alkalmas arra, hogy könnyen felderítse a várost. A 2640 mm-es tengelytáv hozzájárul a sima és stabil futáshoz. A 4495 mm hosszú karosszéria és a szegmens legjobb, két szegély között mért 10,4 m-es fordulóköre sokat segít a Lexus UX könnyed manőverezésében, és kényelmes parkolásában.

A be- és kiszállást több funkció is könnyíti, többek között a csípőponthoz viszonyítva optimális magasságában lévő ülések, a küszöbidomok metszett profiljai és az ülőlapok kialakítása. Az apró holmik tárolásához az UX kínálja a legnagyobb középkonzoli dobozt a kategóriában.

A rendelkezésre álló, kéz nélkül nyitható-zárható csomagtérajtó kényelmesebbé teszi a poggyászok bepakolását, míg a tömör alumínium tetősínekhez különféle kiegészítők, tartozékok erősíthetőek biztonságosan.

A modell konfigurációjától, gumiabroncsaitól és a piacoktól függően az UX defektjavító készlettel, defekttűrő abroncsokkal vagy hagyományos pótkerékkel kapható. A második generációs, és a korábbiaknál csendesebb, kényelmesebb futású defekttűrő abroncsokkal a jármű defekt esetén sík úton akár 80 km/órás sebességgel is haladhat, és 160 km távolságot tehet meg.

 

MAGÁVAL RAGADÓ HANGZÁS

A Lexus UX modellek a legújabb multimédiás és navigációs eszközöket kínálják. A 7,0 colos EMV (Electro Multi Vision) kijelző minden változatban alapfelszerelés, de elérhető nagyobb 10,3
col
képátlójú is a navigációs rendszerrel.

A szabványos Lexus Premium Sound System képes lejátszani a legelterjedtebb digitális audio formátumokat (WAV, FLAC, ALAC és
OGG
Orbis),
USB
csatlakozón illesztett adathordozóról, ami sokkal több zenét képes tárolni, mint korábban a
CD
lemez. A hátul kialakított kettős USB
port
lehetővé teszi az utasoknak okoskészülékeik (telefonok, tabletek) töltését.

A 6 hangszórós normál és az elérhető korszerűbb, 8 hangszórós rendszer könnyű és természetes hangzású bambusz-faszén membrános hangszórókat használ a természetes, valamint a középtartományban megszólaló hangok tisztasága érdekében. Mindkét szett életteli hangzást hoz létre a műszerfal szélén elhelyezett magas (tweeter) sugárzókkal, és a szélvédőről visszaverődő hangokkal. A komolyabb, 8 hangszórós rendszernél további hangsugárzó van a műszerfal tetején, mélysugárzó (subwoofer) a csomagtérben és nagyobb teljesítményű az erősítő is.

Elérhető a Mark Levinson Premium Surround Sound System is, a szegmensben exkluzív, 13 hangszórós csomagban alacsony torzítású 668 wattos, D-osztályú, 8 csatornás erősítő, és Quantum Logic Surround Sound és ClariFi™ 2.0 technológia szolgálja a koncertélményt.

 

MASSZÍV SZERKEZET

A Lexus remek kombinációval oldotta meg az UX agilitását és komfortos, csendes futását, ami különösen fontos a városban közlekedő tulajdonosok számára. Ennek az egyensúlynak a megteremtésében kulcsfontosságú szerep hárul az UX megalkotásánál használt globális GA-C platformra is. A nagy szakítószilárdságú acélok, a különleges ragasztásos és lézerhegesztéses technológiák széleskörű használata rendkívül merev struktúrát eredményez, amely alapvető fontosságú a dinamikus kezelhetőség és a kényeztető menetkomfort szempontjából.

Az oldalajtóknál, a sárvédőknél és a gépháztetőnél használt alumíniumnak, a csomagtérajtónál bevetett
kompozit
műanyagnak köszönhetően, kategóriájában messze az UX-é a legalacsonyabb súlypont (594 mm). Ennek eredményeként az autó menet közben biztonságos, finoman rugózik, és leginkább egy alacsonyabb építésű, dinamikus ferdehátúhoz hasonló vezetési élményt nyújt.

Mind a MacPherson szerkezetű első, mind a hosszlengőkaros multilink hátsó felfüggesztést külön segédkeretre szerelték, és úgy állították be, hogy városban is kellő agilitást, ugyanakkor elengedhetetlen komfortot is biztosítson. Ennek érdekében a tervezők olyan apró, ám fontos részletekre is figyelmet fordítottak, mint az olaj és a tömítések minősége, valamint a lengéscsillapítók, amelyek mind pozitív hatással vannak az utazás minőségére.

Az UX elektromos szervokormányának új, kompakt kormányoszlopába nagyobb átmérőjű tengely került, ami gyors, azonnali kormányreakciókat és közvetlen kormányzási érzetet biztosít.

Az aktív kanyarodást segítő asszisztens (ACA) együtt dolgozik a járműstabilitás-vezérléssel (VSC), és kanyarban, az ívbelső kerekek lassításával csökkenti a jármű alulkormányzottságát, segítve a vezetőt, hogy a kívánt nyomvonalon stabilan, a lehető legnagyobb biztonságban haladhasson.

 

EGYÉNI IGÉNYEKHEZ IGAZODÓ FELFÜGGESZTÉS

A legfrissebb fejlesztésű Lexus adaptív futómű (AVS), amely a márka zászlóhajójának tekinthető LC kupéban debütált, elérhető az UX F SPORT és a Luxury modellváltozatnál is. Az új AVS rendszer csökkenti a karosszéria nem kívánt dőléseit és magasabb szintű menetkomfortot biztosít rossz minőségű útfelületeken is. Működési elve egyszerű: a csillapítóerő kisebb, amikor az UX egyenes úton halad, és erősebb, amikor kanyarodik vagy sávot vált. Ilyenkor érezhetően javul a stabilitás, és csökken a karosszéria oldaldőlése.

Az AVS mágnesszelepekkel dolgozik, így változtatva a lengéscsillapítókban az olajáramlást. A program villámgyorsan, 650 beállításból választja ki az éppen aktuális helyzetnek megfelelőt.

Az AVS folyamatosan értékeli a kormány (kormányzási szög) és a G-szenzor érzékelőitől kapott jeleket, és ezek alapján gyakorlatilag folyamatosan változtatja a csillapítóerőt, hogy minimálisra csökkentse a karosszériadőlést, és javítsa a komfortot. A csillapítóerő alacsony sebességnél csökken, nagyobb sebességnél nő. Az integrált funkciók (oldaldőlés-érzékelés, bólintásérzékelés, pattogásérzékelés, nyersességérzékelés) működését az AVS az útfelület és a menetdinamika alapján szabályozza.

A vezető az üzemmódválasztóval is beállíthatja a csillapítás mértékét, választva az Eco, Normal vagy Sport S üzemmódok választhatók, de rendelkezésre áll az egyéni (Custom) beállítás is.

Sport S+, vagy egyéni (Custom) üzemmódban a Sport beállítást választva, a csillapítás feszesebbre vált.

Ezen kívül, az ütközésmegelőző rendszerrel kooperálva, az AVS vészhelyzetben - a beállított funkciótól függetlenül - olyan csillapítási erőt alkalmaz, ami a
VSC
leghatékonyabb működését teszi lehetővé.

 

KÖZVETLEN KORMÁNYZÁS, TÖBBFÉLE KERÉK

Az UX új elektromos rásegítésű szervokormánya kompakt és rendkívül merev szerkezet, az irányításnál azonnali reakciókat és kiváló érzetet biztosít.

Az újonnan kifejlesztett, mélységében és magasságában is elektromosan állítható kormányoszlop az ugyancsak elektromos mozgatású első ülésekkel szerelt UX változatokhoz érhető el. A memória funkcióval ellátott változatokban a rendszer automatikusan is megkönnyíti a be- és kiszállást, ugyanakkor egy kapcsoló segítségével a dőlés és a tengelyirányú helyzet egyformán 40-40 mm-es úton állítható, így a kormány nem lesz útban, amikor kiszállunk, vagy beülünk az autóba.

Alapfelszerelés a 17 x 6,5 colos, aerodinamikai szempontok szerint tervezett könnyűfém keréktárcsa készlet, 215/60 R17 96H méretű gumiabroncsokkal. Opcionálisan 18 colos könnyűfém keréktárcsák is elérhetők, szintén négy évszakos, defekttűrő 225/50 RF18 95V méretű abroncsokkal. Az F SPORT modell nagy teljesítményű nyári gumiabroncsokkal is megrendelhető.

 

UX 250h: A LEXUS HIBRID HAJTÁS LEGÚJABB GENERÁCIÓJA

Az UX 250h a legújabb fejlesztésű Lexus Hybrid Drive hajtáslánccal készül. 178 LE-s rendszerteljesítményével az UX 250h egyesíti a hatékony üzemanyag-felhasználást a rendkívül kifinomult, közvetlen vezetési élménnyel.

Az UX új 2,0 literes, soros négyhengeres benzinmotorja kategóriájának egyik leghatékonyabb erőforrása (különleges, lézerrel edzett szívóoldali szelepülékekkel, és új tervezésű szívócsővel). Köszönhető ez a motor magas kompressziójának (13,0:1), valamint közvetlen- és közvetett befecskendezést kombináló D4-S befecskendező rendszerének, szívó- és kipufogóoldalon is változó, (a szívóoldalon elektromos szabályozású) intelligens szelepvezérlésének (VVT-iE).

A veszteségeket hatásosan csökkentő motorolaj-szivattyú és az elektromos vízpumpával dolgozó hűtőrendszer segítségével még jobban kihasználható a motor teljesítménye és hatékonysága. Télen, a hideg napokon ez a rendszer gyorsabban bemelegíti az utasteret.

A benzinmotor gyors felmelegedését kipufogógáz-visszavezetés is segíti, ami egyúttal alacsonyabb károsanyag-kibocsátást is jelent. A nagy hatékonyságú szilárdrészecske-szűrőnek köszönhetően az erőforrás megfelel a szigorú Euro 6d PN előírásainak is.

Az UX hibrid új generációs hajtásláncát a benzinmotor mellett két, generátorként is működő elektromotor alkotja, szerkezete kompaktabb, működése pedig hatékonyabb, mint a Lexus korábbi hibrid rendszeréé. A központi elektronika (PCU) teljesítménye megnőtt, pedig 20 százalékkal kisebb, és 10 százalékkal könnyebb is, mint volt.

Az elektromotorok és a benzinmotor fordulatszámának összehangolása úgy eredményez lineáris, intenzív gyorsulást, hogy az utóbbinak nem szükséges zavaróan magas fordulaton üzemelnie. A motor fordulatszáma szinkronban van a jármű sebességével, így a gázra lépve mindig azonnali és folyamatos gyorsulás a válasz.

Az új hajtásláncban a két elektromotor-generátor (MG1 és MG2) koaxiálisan, közös tengelyen dolgozik. Az eredmény: számottevően kisebb és könnyebb szerkezet, 25 százalékkal kisebb súrlódási veszteséggel. Ezen kívül az MG2 fordulatszáma is megnőtt, így nagyobb teljesítményt és hatékonyságot nyújt.

A Sequential Shiftmatic funkció hat fokozatban állítható motorfékerőt kínál, ami beállítható a kormánykapcsolókkal, vagy S állásban a váltókarral is. A sebesség, amikor a hibrid rendszer leállíthatja a belsőégésű motort, például egy hosszabb lejtőn, 115 km/órára növekedett.

Az új, kompakt és könnyű építésű nikkel-metál-hidrid (NiMH) akkumulátor és ennek kompakt hűtőrendszere mélyre beépítve, a hátsó ülés alatt található, ami szintén hozzájárul az UX korábban említett, kedvezően alacsony súlypontjához.

 

E-FOUR ÖSSZKERÉKHAJTÁS

Az UX 250h elérhető elsőkerékhajtással és E-Four összkerékhajtással is.

Az E-Four összkerékhajtás esetén egy külön elektromotor-generátort is beépítenek a hátsó differenciálműbe. A járműstabilitás-vezérlés (VSC) gondoskodik az első és a hátsó tengely közötti teljesítményelosztásról, folyamatosan változtatva a vonóerőt, amikor az autó gyorsít, kanyarodik vagy éppen csúszós úton halad. A rendszer a hagyományos, mechanikus osztóművet és hajtótengelyt is tartalmazó, magas belső súrlódású megoldásoknál sokkal gazdaságosabban működik. Az E-Four további előnye, hogy a tapadás növelése mellett a hátsó kerekekre jutó nyomaték szabályozásával a jármű alul- vagy túlkormányzottságát is mérsékelni tudja.

 

UX 200: INNOVATÍV SEBESSÉGVÁLTÓ, ULTRAHATÉKONY ERŐFORRÁS

Az UX 200 változat a 250h-ban is használt 2,0 literes, soros négyhengeres benzinmotorral fut.

171 LE-s teljesítménye ugyan hasonló, mint a konkurens modellek kisebb hengerűrtartalmú turbós erőforrásaié, de az UX 200 motorja kevésbé bonyolult, és így jóval könnyebb is. Maximális forgatónyomatéka 205 Nm.

Az új Direct Shift
CVT
(D-CVT) sebességváltó a fokozatmentes automaták sima és üzemanyag-takarékos működése mellett az autó fölötti uralom érzetét is nyújtja. A szerkezetben kiegészítő előtét áttétel található, hogy elinduláskor az UX 200 úgy gyorsítson, mint egy manuális váltós jármű, így a zökkenőmentes üzem mellett közvetlenebb a sebességélmény is, hiszen a CVT rendszer csak később kapcsolódik be a működésbe.

Az eredmény sima és egyenletes gyorsulás, a fokozatmentes (CVT) váltó középtartományi és nagy sebességű előnyeivel: a mechanikus előtét áttétel hatására a CVT terhelése csökken, szíjáttétele hosszabbra választható, szíjtárcsái könnyebbek, kisebbek lehetnek, és javul a fogyasztás, valamint vele az emisszió is. A CVT váltó erős gyorsításoknál előre rögzített fokozatokban kapcsol, ilyenkor a működése a hagyományos automatákéhoz hasonló.

 

ÜZEMMÓDVÁLASZTÓ

Mind az UX 200-hoz, mind pedig az UX 250h-hoz jár a Lexus üzemmódválasztó program, amely lehetővé teszi, hogy a vezető három menetprogram közül válassza ki az igényeinek leginkább megfelelőt.

A Normal program optimalizálja a teljesítményt és a hatékony üzemanyag-felhasználást; az ECO mindent a takarékosságnak rendel alá, beleértve a légkondicionáló működését is; míg a Sport élénkebb gázreakcióval és közvetlenebb érzetű kormányzással fokozza a vezetés élményét.

A Luxury és F SPORT változatokhoz elérhető az AVS rendszer, ötféle választható menetprogrammal: Normal, ECO, Sport S, Sport S+ és egyéni (Custom).

 

BIZTONSÁGI ÉS VEZETŐSEGÍTŐ RENDSZEREK

Minden UX modellben nyolc légzsák vigyáz az utasokra: első frontlégzsákok, térdlégzsákok a vezetőnek és az első utasnak, első oldallégzsákok, valamint első-hátsó függönylégzsákok.

A Lexus Safety System+ csomag tartalmazza az adaptív sebességtartó automatikát, a gyalogosfelismerő funkcióval kiegészített ütközést megelőző rendszert (PCS), a kormányzási rásegítéssel és sávelhagyásra figyelmeztetéssel kiegészített sávtartó asszisztenst, a jelzőtábla-felismerő rendszert (RSA), az adaptív fényszórót (AHS) és az automatikus távolsági fényt (AHB) is.

Az ütközést megelőző rendszer (PCS) együttműködik az adaptív sebességtartóval, és akkor üzemkész, ha az UX előtt haladó járművek sebessége 10-180 km/h közötti. Az adaptív sebességtartó automatika a jelzőtábla-felismerő (RSA) jelei alapján a sebességkorlátozásokhoz is képes igazodni.

Az ütközést megelőző rendszer (PCS) kamerája rossz fényviszonyok között is képes felismerni a gyalogosokat, a radaros rendszert pedig úgy módosították, hogy bármilyen napszakban észlelni tudja a kerékpárosokat. (Azokon a piacokon, ahol a PCS nem érhető el, az UX hagyományos sebességtartó automatikával kapható).

Az UX képes alacsony sebességű járműkövetésre, beleértve a városi dugókban való araszolást, 30 km/h-s sebességig. Így az UX vezetője nyugodtabban és biztonságosabban közlekedhet olyan forgalmi helyzetekben, amelyek mások számára idegesítők és fokozzák a stresszt.

A sávkövető asszisztens (LTA) az elektromos szervokormány villanymotorjával segít a vezetőnek a sáv közepén tartani az autót. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer nemcsak a felfestett, általában fehér vagy sárga színű útburkolati jelzések alapján tájékozódik, hanem az út két szélét is felismeri.

A parkolássegítő rendszer az oldalról keresztben érkezőkre, és az UX előtt és mögött álló járművekre figyel, méghozzá minden eddiginél kifinomultabban és érzékenyebben. A parkolást a középkonzolon megjelenő képpel és hangjelzéssel is segíti. A rendszer a gázt és a féket is kezeli, ugyanakkor hangjelzésekkel is segíti a parkolást.

 

UX F SPORT

Az F SPORT csomag elérhető mind az UX 200, mind az UX 250h modellhez.

Az F SPORT különleges hűtőrácsa L-alakú formákból képez egyedi hálómintát. A módosított első lökhárítókon nagyobbak a ködfényszórók körüli krómozott keretek, belül a hűtőrácséval megegyező hálómintával. A hátsó lökhárító szintén sportosabb vonalú, alul ezen is megjelennek a krómozott L-alakú elemek, s az F SPORT látványát jet feketére fényezett részletek teszik teljessé.

A rendelkezésre álló 13 fényezés közül kettő (a Nova fehér és a Viharkék) kizárólag az F SPORT-hoz rendelhető.

Az F SPORT utastere is különleges: az első sportülések a Lexus F modellekre jellemző integrált habosítással készülnek, melynek köszönhetően az ülőfelületek könnyebben felveszik az utasok testformáját. A munkafolyamat során a kárpitot az öntőformába helyezik, és az ülést egyetlen lépésben töltik fel a rugalmas anyaggal. A 8 irányban állítható F SPORT első ülések deréktámasszal, valamint előre/hátra manuálisan állítható fejtámlákkal rendelkeznek.

Ugyancsak az F SPORT különlegessége a nagyobb, 8,0 colos TFT LCD képernyő, amelynek grafikája a hajtáslánc (benzines vagy hibrid), és a választott üzemmód függvényében változik. Csak az F SPORT változat kínál elmozdítható külső gyűrűt a műszerfalon; ez a megoldás eredetileg a Lexus LFA szupersportkocsiban tűnt fel, jelenleg pedig a LC kupé-zászlóshajóban teszi lehetővé a megjelenített tartalom változtatását. A kormányon lévő gomb megnyomására a gyűrű jobbra elmozdul, és így nagyobb felület jelenik meg az információs kijelzőn.

A csomag részét képezi a bőrborítású F SPORT kormány, a szintén bőrrel bevont váltókar, valamint az alumínium lábtámasz és pedálsor is.

Az UX F SPORT felszerelhető a Lexus LC és LS zászlóshajóiban bemutatott adaptív futóművel (AVS). A rendszer kanyarban növeli a csillapítási erőt, hogy megőrizze a stabilitást és az autó dinamikus viselkedését, míg egyenes úton csökkenti azt, hogy a legnagyobb komfortot biztosítsa.

Az F SPORT modellek exkluzív futómű-tuningot kapnak, aminek része a rugófeszesség és a kanyarstabilizátorok áthangolása, valamint a nagy teljesítményű hátsó lengéscsillapítók beépítése a pontosabb, stabilabb és kezesebb irányíthatóság érdekében. A 18 colos, öt duplaküllős mintázatú alumínium keréktárcsák valóban egyediek, és mivel merevebbek az UX hagyományos kerekeinél, hozzájárulnak a még agilisabb és közvetlenebb viselkedéshez.

Az UX F SPORT vezetési élményét magasabb szintre emeli az aktív hangvezérlés (ASC) is, amely olyan hanghatásokat gerjeszt a fel- és visszakapcsolásoknál, mintha az utasok nem is fokozatmentes váltójú autóban ülnének. Mindezt még izgalmasabbá varázsolja, hogy Sport S+ üzemmódban az autó motorhangja is megváltozik (S+ Sound).

 

MŰSZAKI ADATOK

Méretek és tömegek

UX 200
FWD

UX 250h
FWD

UX 250h
E-Four

Teljes

Hosszúság

mm

4495

Szélesség (külső tükrök nélkül)

mm

1840

Magasság*1

mm

1520*2 - 1540*3

Tengelytávolság

mm

2640

Nyomtáv

 

Elöl

mm

1560*4 - 1550*5

Hátul

mm

1560*4 - 1550*5

Fejtér

Elöl

mm

65

Hátul

mm

55

Lábtér

 

Elöl

mm

1068

Hátul

mm

841.5

Válltér

Elöl

mm

1398.4

Hátul

mm

1344

Szélesség (csípőmagasságban)

 

Elöl

mm

1367.6

Hátul

mm

1329.2

Beltér

 

 

Hosszúság

mm

1830

Szélesség

mm

1518

Magasság

mm

1170.9 - 1145.8*6

Tandemtávolság

Az első és a hátsó utas között

mm

870

Utasok száma

 

5

Túlnyúlás

 

Elöl

mm

970

Hátul

mm

885

Légellenállási együttható

 

0.33

Minimális hasmagasság (menetkész tömeggel)

mm

160

A minimális hasmagasság mérésének helye

 

Alsó motorburkolat

Első terepszög

fok

14

Hátsó terepszög

fok

25

Rámpaszög

fok

17

Menetkész tömeg

Az első tengelyen

Min. - Max. (EC/
ECE) kg


890 - 920

925 - 955

930 - 960

A hátsó tengelyen

570 - 620

615 - 665

670 - 720

Összesen

1460 - 1540

1540 - 1620

1600 - 1680

Megengedett össztömeg

kg

1980

2110

2110

Vontatható tömeg

 

Fékezett utánfutón

kg

750

750

750

Fékezetlen utánfutón

kg

750

750

750

Üzemanyagtartály

 

l

47

43

43

 

Motor

UX 200
FWD

UX 250h
FWD

UX 250h
E-Four

Hengerszám és elrendezés

Négyhengeres, soros

Vezérlés

16 szelepes, DOHC, VVT-iE (a szívóoldalon),
VVT-i
(a kipufogóoldalon)

Furat x Löket

mm

80.5 x 97.6

Hengerűrtartalom

cm3

1987

Sűrítési arány

13.0 : 1

14.0 : 1

14.0 : 1

Befecskendezés 

EFI, D-4S

Szívórendszer

Atmoszférikus

Emissziós besorolás

EURO6d, EURO6

Üzemanyag

Benzin

Ajánlott oktánszám

RON

95 vagy magasabb

Legnagyobb teljesítmény

EEC

 

kW/1/pe rc (LE/1/perc)

126/6600 (171/6600)
*Célérték

107/6000 (146/6000)
*Célérték

107/6000 (146/6000)
*Célérték

Maximális forgatónyomaték

EEC

 

Nm/1/perc (kg-m/1/perc)

205/4800 (20.9/4800)
*Célérték

180/4400 (18.4/4400)
*Célérték

180/4400 (18.4/4400)
*Célérték

Fogyasztás

Vegyes célértékek (NEDC-ből)

l/100km

5.6*4, 5.8*5, 14

4.1*4, 4.3*5, 14

4.5*4, 4.8*5, 14

CO2-kibocsátás

g/km

132*4, 138*5, 14

96*4, 102*5, 103*10

106*4, 113*5, 114*10

 

Elektromotor-generátor

  

UX 200
FWD

UX 250h
FWD

UX 250h
E-Four

Elektromotor típusa

Elöl

 

Állandó mágneses

Legnagyobb teljesítmény

Elöl

kW (LE)

 

80 (109)

80 (109)

Maximális forgatónyomaték

Elöl

Nm (kg-m)

 

202 (20.6)

202 (20.6)

Hibrid akkumulátor

Típus

 

Ni-MH

Ni-MH

Névleges feszültség

V

 

216

216

Cellák száma

 

180

180

Rendszerteljesítmény

Összesített legnagyobb teljesítmény*7

kW (LE)

 

130 (178)

130 (178)

 

Menettulajdonságok

UX 200
FWD

UX 250h
FWD

UX 250h
E-Four

Végsebesség*8

km/h

190

177

177

Gyorsulás és rugalmasság*8

 

0-ról 100 km/h

s

9.2

8.5

8.7

80-ról 120 km/h

s

6.6

6.3

6.5

 

 

Felfüggesztés és hajtáslánc

UX 200
FWD

UX 250h
FWD

UX 250h
E-Four

Sebességváltó

Típus

D-CVT

Elektronikus szabályozású, folyamatosan változó áttételű

Hajtásmód

Elsőkerék

Elsőkerék

Összkerék (E-Four)

Sebességváltó áttételek

 

 

Előtét (1.) fokozat

3.377

 

 

A CVT váltó módosítása*9 

2.236 - 0.447

 

 

Hátramenet

3.136

 

 

Az elektromotorok lassító áttétele 

 

3.062

3.062

Differenciálmű (Elöl /Hátul) 

4.014 / -

3.605 / -

3.605 / 10.487

Fékek

 

Elöl

Hűtött tárcsa

Hátul

Tömör tárcsa

Fékek mérete

 

Elöl 

Átmérő / Vastagság

mm

305 / 28

Hátul

281 / 12

Rögzítőfék típusa

Elektromos

Felfüggesztés

 

Elöl

MacPherson

Hátul

Hosszlengőkarok, háromszög keresztlengőkarokkal

Kormányfordulatok száma (végállások között)

2.76

Fordulási sugár

 

Járdaszegélyek között

m

5.2

Falak között

m

5.6

Szervokormány típusa

EPS

 

*1: Terheletlen járművek

*2: Tetősínekkel / Cápauszony-tetőantenna nélkül

*3: Tetőantennával

*4: 215/60R17 gumiabroncsokkal

*5: 225/50RF18 gumiabroncsokkal (Luxury kivitel)

*6: Napfénytetővel

*7: A benzinmotor és az elektromotorok együttes teljesítménye (az akkumulátor energiáit is felhasználva, saját mérés alapján)

*8: A Lexus saját adatai

*9: 2.-tól 10.-ig

*10: 225/50RF18 gumiabroncsokkal (F SPORT kivitel)

 

 

 

 

 

 

 


Warning: Unknown: open(/var/cpanel/php/sessions/ea-php54/sess_idkodcn8jjb7lg62bd4jmc2644, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/cpanel/php/sessions/ea-php54) in Unknown on line 0