Szerver/Üzlet
Sulaki - 2018-03-09
A kiskereskedelemben a válaszadók 71%-a aggódik a digitális készségek szervezeten belüli hiánya miatt, és a megkérdezettek háromnegyedének vannak kétségei afelől, hogy cége képes lesz-e alkalmazkodni az új technológiák (pl. a mesterséges intelligencia) támasztotta kö
A digitális átalakulás előrehaladott folyamat a kiskereskedelemben, de miközben saját bevallása szerint a kiskereskedelmi szervezetek 93%-a rendelkezik világosan meghatározott digitális stratégiával, az ágazat nem jeleskedik a tényleges eredményekkel járó projektek végrehajtásában – állapította meg a Fujitsu „A digitális átalakulás kulcstényezői” (The Digital Transformation PACT)1 című globális kutatása.
A Fujitsu kutatásában 189 kiskereskedelmi szektorban működő cégvezető vett részt. A kutatás része volt annak a tágabb felmérésnek, amelynek keretében azt vizsgálták, milyen percepciókkal rendelkezik 1625 vezető a sikeres digitális átalakulás négy fő sikertényezőjéről – emberek, intézkedések, együttműködés és technológia (angol betűszóval PACT). A kutatásból kiderült, hogy a kudarctól való félelem komolyan hátráltatja a kiskereskedelmi vállalatok digitális átalakulását: 70% számolt be a félelem miatti lassulásról. A megkérdezettek egyötödénél (19%) volt legalább egy meghiúsult digitalizálási projekt az utóbbi két évben, átlagosan 337 381 euró költséggel. Ezenkívül a résztvevő kiskereskedők közel egynegyede (23%) törölt digitális projekteket, 182 321 euró átlagos veszteséggel.
E negatívumok ellenére a kiskereskedők többsége pénzügyi megtérülést és operatív előnyöket vár a digitalizálási projektektől a következő másfél évben. Az optimista várakozással összhangban, a túlnyomó többség (86%) úgy véli, hogy szervezeténél már jelen van az innováció kultúrája. 34% szerint a folyamatok és a viselkedési minták a legfontosabbak a digitális stratégia megvalósítása szempontjából, míg 24% úgy gondolja, hogy az emberek jelentik a fő sikertényezőt.
A kiskereskedelmi ágazatban általános a digitális készségek hiánya
Több fontos területen is komoly fejlődésre van szükség. A kiskereskedelmi cégek 71%-a számol be a digitális készségek egyértelmű hiányáról szervezeténél. 69% aggódik amiatt, hogy az átalakulás során túl nagy figyelmet fordítanak a technológiai változásra, a szükséges készségeket, folyamatokat és viselkedési mintákat pedig elhanyagolják. Miközben a kutatásban részt vevők közel fele vásárol IoT-rendszereket, 73%-uknak kétségei vannak afelől, hogy vajon képesek lesznek-e alkalmazkodni az új digitális technológiák, köztük például a mesterséges intelligencia támasztotta követelményekhez.
Sok kiskereskedelmi vállalat már hozzáfogott a hiányosságok megszüntetéséhez. 87% intézkedett a digitális készségek és szakértelem hozzáférésének javítása érdekében, és kezdett kialakítani e célból együttműködést külső technológiai szakértőkkel, ügyfelekkel és start-upokkal. Más iparágakkal összehasonlítva a kiskereskedelmi vállalatok vonakodnak a leginkább attól, hogy közös (co-creation) projekteket indítsanak partnereikkel a digitális innováció terén. Mintegy felük nem hajlandó erre, ami később hátrányos helyzetbe hozhatja őket.
„A digitális változások komoly hatást gyakorolnak a kiskereskedelmi működésre, és a felismerhetetlenségig átalakítják a versenykörnyezetet. Sok szervezet számára nagy kihívást jelent az ügyféligények és a piaci dinamika egyidejű követése, és ezt a kihívást csak újszerű gondolkodásmód elsajátításával tudják legyőzni. A digitális átalakulás sikere jóval többön múlik a technológiánál. A megfelelő eszközök persze nélkülözhetetlenek, de csak a megfelelő készségek és partnerek mellett. Ha a kiskereskedők sikerrel akarnak járni, és szeretnék digitalizálni működésüket, meg kell találniuk a négy kulcstényező helyes egyensúlyát” – nyilatkozta Richard Clarke, a Fujitsu kiskereskedelmi ügyfelekért felelős globális üzletágának igazgatója.
A digitalizálás érinti a folyamatokat, az árbevételt és az üzleti modelleket
A kutatási eredmények alapján a kiskereskedelmi vállalatok 35%-a már valósított meg digitális projektet, további 38%-nál pedig jelenleg van folyamatban ilyen kezdeményezés. A megkérdezettek több mint fele (54%) digitalizálja a meglévő üzleti folyamatokat és funkciókat. A minta egyharmada (31%) esetében a digitális átalakulás a szervezet üzleti modelljének és árbevétel-szerkezetének átalakításával jár, míg 58% hoz létre új digitális üzleti folyamatokat. Az árnyék IT azonban továbbra is problémát jelent – 70% érzi úgy, hogy szervezete bizonyos része csak árnyékprojektek keretében képes érdemi innovációt végrehajtani.
Az ügyfelek hajtják a digitális átalakulás motorját
Nem meglepő, hogy a kiskereskedelmi cégek kétharmadánál (66%) elsősorban az ügyfelek hajtják a digitális átalakulás motorját. 91% esetében jelentkezik elvárásként az ügyfelek részéről a digitálisabb működés, míg 69% véli úgy, hogy a digitális átalakulás élénkíti a versenyt. A digitalizálódás jobban felrázza a kiskereskedelmet más ágazatokhoz képest. A megkérdezettek 75%-a ért egyet azzal az állítással, hogy lehetetlen előre jelezni, kik lesznek a versenytársai tíz év múlva. 86% pedig úgy gondolja, hogy a változásra való képesség kulcsfontosságú lesz a vállalat túlélése szempontjából a következő öt évben.
A Fujitsu kutatásában 189 kiskereskedelmi szektorban működő cégvezető vett részt. A kutatás része volt annak a tágabb felmérésnek, amelynek keretében azt vizsgálták, milyen percepciókkal rendelkezik 1625 vezető a sikeres digitális átalakulás négy fő sikertényezőjéről – emberek, intézkedések, együttműködés és technológia (angol betűszóval PACT). A kutatásból kiderült, hogy a kudarctól való félelem komolyan hátráltatja a kiskereskedelmi vállalatok digitális átalakulását: 70% számolt be a félelem miatti lassulásról. A megkérdezettek egyötödénél (19%) volt legalább egy meghiúsult digitalizálási projekt az utóbbi két évben, átlagosan 337 381 euró költséggel. Ezenkívül a résztvevő kiskereskedők közel egynegyede (23%) törölt digitális projekteket, 182 321 euró átlagos veszteséggel.
E negatívumok ellenére a kiskereskedők többsége pénzügyi megtérülést és operatív előnyöket vár a digitalizálási projektektől a következő másfél évben. Az optimista várakozással összhangban, a túlnyomó többség (86%) úgy véli, hogy szervezeténél már jelen van az innováció kultúrája. 34% szerint a folyamatok és a viselkedési minták a legfontosabbak a digitális stratégia megvalósítása szempontjából, míg 24% úgy gondolja, hogy az emberek jelentik a fő sikertényezőt.
A kiskereskedelmi ágazatban általános a digitális készségek hiánya
Több fontos területen is komoly fejlődésre van szükség. A kiskereskedelmi cégek 71%-a számol be a digitális készségek egyértelmű hiányáról szervezeténél. 69% aggódik amiatt, hogy az átalakulás során túl nagy figyelmet fordítanak a technológiai változásra, a szükséges készségeket, folyamatokat és viselkedési mintákat pedig elhanyagolják. Miközben a kutatásban részt vevők közel fele vásárol IoT-rendszereket, 73%-uknak kétségei vannak afelől, hogy vajon képesek lesznek-e alkalmazkodni az új digitális technológiák, köztük például a mesterséges intelligencia támasztotta követelményekhez.
Sok kiskereskedelmi vállalat már hozzáfogott a hiányosságok megszüntetéséhez. 87% intézkedett a digitális készségek és szakértelem hozzáférésének javítása érdekében, és kezdett kialakítani e célból együttműködést külső technológiai szakértőkkel, ügyfelekkel és start-upokkal. Más iparágakkal összehasonlítva a kiskereskedelmi vállalatok vonakodnak a leginkább attól, hogy közös (co-creation) projekteket indítsanak partnereikkel a digitális innováció terén. Mintegy felük nem hajlandó erre, ami később hátrányos helyzetbe hozhatja őket.
„A digitális változások komoly hatást gyakorolnak a kiskereskedelmi működésre, és a felismerhetetlenségig átalakítják a versenykörnyezetet. Sok szervezet számára nagy kihívást jelent az ügyféligények és a piaci dinamika egyidejű követése, és ezt a kihívást csak újszerű gondolkodásmód elsajátításával tudják legyőzni. A digitális átalakulás sikere jóval többön múlik a technológiánál. A megfelelő eszközök persze nélkülözhetetlenek, de csak a megfelelő készségek és partnerek mellett. Ha a kiskereskedők sikerrel akarnak járni, és szeretnék digitalizálni működésüket, meg kell találniuk a négy kulcstényező helyes egyensúlyát” – nyilatkozta Richard Clarke, a Fujitsu kiskereskedelmi ügyfelekért felelős globális üzletágának igazgatója.
A digitalizálás érinti a folyamatokat, az árbevételt és az üzleti modelleket
A kutatási eredmények alapján a kiskereskedelmi vállalatok 35%-a már valósított meg digitális projektet, további 38%-nál pedig jelenleg van folyamatban ilyen kezdeményezés. A megkérdezettek több mint fele (54%) digitalizálja a meglévő üzleti folyamatokat és funkciókat. A minta egyharmada (31%) esetében a digitális átalakulás a szervezet üzleti modelljének és árbevétel-szerkezetének átalakításával jár, míg 58% hoz létre új digitális üzleti folyamatokat. Az árnyék IT azonban továbbra is problémát jelent – 70% érzi úgy, hogy szervezete bizonyos része csak árnyékprojektek keretében képes érdemi innovációt végrehajtani.
Az ügyfelek hajtják a digitális átalakulás motorját
Nem meglepő, hogy a kiskereskedelmi cégek kétharmadánál (66%) elsősorban az ügyfelek hajtják a digitális átalakulás motorját. 91% esetében jelentkezik elvárásként az ügyfelek részéről a digitálisabb működés, míg 69% véli úgy, hogy a digitális átalakulás élénkíti a versenyt. A digitalizálódás jobban felrázza a kiskereskedelmet más ágazatokhoz képest. A megkérdezettek 75%-a ért egyet azzal az állítással, hogy lehetetlen előre jelezni, kik lesznek a versenytársai tíz év múlva. 86% pedig úgy gondolja, hogy a változásra való képesség kulcsfontosságú lesz a vállalat túlélése szempontjából a következő öt évben.