Számítástechnika
sulaki - 2017-10-30
- Széles körben terjed a mesterséges intelligencia, a munkavállalók folyamatosan a hálózatra csatlakoznak, és a rugalmas munkavégzés válik elfogadott normává
A mesterséges intelligencia (Artificial Intelligence, AI) lesz a munkahelyi környezet fejlődésének egyik legfontosabb tényezője a 2025-ig tartó időszakban. A Fujitsu megbízásából a Pierre Audoin Consultants (PAC) független kutatócég által készített fehér könyv megállapításai szerint a jelenlegi munkavégzési gyakorlat, a produktivitásfokozó eszközök és fizikai környezetek nagyrészt elavulttá válnak a következő nyolc évben.
A fehér könyvből kiderül, hogy bár sok vállalat nehezen tud lépést tartani a munkavállalók munkastílusbeli preferenciáinak változásával, fel kell készülniük egy olyan korszakra, amikor már mindenhol jelen lesz a mesterséges intelligencia, a munkavállalók folyamatosan a hálózatra csatlakoznak, elfogadott normává válik a szabadúszó és rugalmas munkavégzés, és a hagyományos iparági rendszerek eltűnnek vagy új szabályok szerint működnek tovább.
A Fujitsu megbízásából a PAC a következő kérdésre kereste a választ: „Hogyan fog kinézni a sikeres munkahelyi stratégia 2025-ben?”. A kutatócég által „Munkahely 2025” címmel kiadott fehér könyv a társadalmi és demográfiai változásokat, a technológiai fejlődést, a környezeti hatást és az üzleti szempontokat nevezi meg a munkahelyi környezet jövőbeni követelményeit meghatározó fő tényezőkként.
Az intelligens munkahely és a mesterséges intelligencia feltartóztathatatlan térhódítása
A fehér könyv egyik fontos prognózisa az
„A napjaink többgenerációs munkaereje által támasztott igények és követelmények kielégítéséhez a kis-, közép- és nagyvállalatoknak már most hozzá kell fogniuk a jövő munkahelyi stratégiájának megtervezéséhez, és a kapcsolódó beruházások végrehajtásához. Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy relevánsak maradjanak, megtartsák dolgozóikat, és egységes digitális felhasználói élményt nyújtsanak mind munkavállalóik, mind pedig a cég egésze számára. A mesterséges intelligencia és a hozzá hasonló technológiák térhódításával személyesebbé válik a felhasználói élmény, és rugalmasabban igazodik a felismert kontextushoz, helyhez és preferenciákhoz. A virtuális ágensekkel, a hangvezérléssel és a hordható eszközökkel együtt ezek a technológiák gördülékeny, vonzó, csoportmunka-élményhez juttatják a felhasználókat. Ha a vállalatok a változással lépést tartva, szeretnék kidolgozni a jövő munkahelyének alkalmazkodó keretrendszerét, fel kell mérniük, milyen kritikus szerepkörökre és készségekre lesz szükségük közép és hosszabb távon a megfelelő tervezéshez és az alapok lefektetéséhez. Ez pedig az irodatér és az infrastruktúra kialakításától az AI által átformált munkaerő támogatásához szükséges műszaki készségekig, minden területre vonatkozik” – fejtette ki Ramanan Ramakrishna, a Fujitsu szolgáltatásinnovációért és -portfólióért felelős vezetője az EMEIA-régióban.
A Fujitsu javasolja, hogy a 2025-ig tartó vagy még hosszabb távú, sikeres munkahelyi stratégia kidolgozásához a szervezetek a mesterséges intelligenciával támogatott rendszerek teljes munkanapra kiterjedő használatát állítsák a középpontba. Az AI lehetővé teszi, hogy a munkavállalók komplexebb és érdekesebb, értékteremtő feladatokkal foglalkozzanak. Ehhez intelligens digitális asszisztenseken keresztül nyújt számukra támogatást, a készségek gépi alapú optimális párosításával ösztönzi a jobb üzleti kapcsolatok kialakítását, dinamikus, kontextusalapú élményt nyújt a napi feladatok ütemezéséhez, és valós idejű, dinamikus útvonalválasztással segíti a forgalmi dugók elkerülését, az útvonalak és a közlekedési módok optimalizálását. Az irodában dolgozókat a mesterséges intelligencia dinamikusan rendeli íróasztalokhoz azok közelében, akikkel a leggyakrabban kell kommunikálniuk (hot desking). A naptár kezelését és az ügyintézést (pl. az üzleti utak foglalásait) digitális asszisztensek végzik, miközben hordható eszközök hajtják végre a hitelesítést, és nyújtanak időben és térben korlátlan hozzáférést az adatokhoz és a rendszerekhez.
A fehér könyv előrejelzése szerint a változó demográfiai viszonyok, az AI térhódítása és a hagyományos irodai környezet megszűnése átalakítja a munkahelyet. A „Munkahely 2025” fehér könyv szerzője, a PAC kutatási igazgatója, Nick Mayes így nyilatkozott erről: „A szervezetek többsége már megkezdte a munkahelyi környezet felkészítését a jövőre, például a digitális virtuális asszisztensek technológiájának bevezetésével. Az üzleti és az IT-vezetők egyaránt szorgalmazzák a digitális munkahelyre való átállást.”
A fehér könyv ugyanakkor arra is figyelmezteti napjaink vállalatait, hogy a szervezeten belül és kívül is hozzá kell fogniuk az innováció és a csoportmunka kultúrájának meghonosításához, és hogy az elavult technológia és munkagyakorlat rontja a produktivitást és a dolgozói motivációt.
A vállalatoknak hozzá kell fogniuk a jövő munkahelyére vonatkozó jövőképük megtervezéséhez
A haladó gondolkodású vállalatok már megkezdték a jövő munkahelyéről alkotott jövőkép kidolgozását, és terveket készítenek arra nézve, hogyan tölthetnék be munkavállalóik a mesterséges intelligencia nyomán felmerülő, új szerepköröket. A Fujitsu javasolja, hogy ezt a jövőképet a vállalatok a jövőbeni folyamatokra és munkagyakorlatra is terjesszék ki, és különálló megoldás helyett az üzleti szükségletek kielégítését szolgáló eszközként kezeljék a technológiát.
A fehér könyvből kiderül, hogy bár sok vállalat nehezen tud lépést tartani a munkavállalók munkastílusbeli preferenciáinak változásával, fel kell készülniük egy olyan korszakra, amikor már mindenhol jelen lesz a mesterséges intelligencia, a munkavállalók folyamatosan a hálózatra csatlakoznak, elfogadott normává válik a szabadúszó és rugalmas munkavégzés, és a hagyományos iparági rendszerek eltűnnek vagy új szabályok szerint működnek tovább.
A Fujitsu megbízásából a PAC a következő kérdésre kereste a választ: „Hogyan fog kinézni a sikeres munkahelyi stratégia 2025-ben?”. A kutatócég által „Munkahely 2025” címmel kiadott fehér könyv a társadalmi és demográfiai változásokat, a technológiai fejlődést, a környezeti hatást és az üzleti szempontokat nevezi meg a munkahelyi környezet jövőbeni követelményeit meghatározó fő tényezőkként.
Az intelligens munkahely és a mesterséges intelligencia feltartóztathatatlan térhódítása
A fehér könyv egyik fontos prognózisa az
AI
feltartóztathatatlan terjedése. A PAC elemzői a változás ütemének gyorsulására számítanak a 2025-ig tartó időszakban, ami minden szempontból hatással lesz a jövő munkahelyének működésére. A mesterséges intelligencia már most is sokféle feladatot elvégez, és a jövőben az emberi munkavégzés és magánélet szinte minden területén meg fog jelenni.
„A napjaink többgenerációs munkaereje által támasztott igények és követelmények kielégítéséhez a kis-, közép- és nagyvállalatoknak már most hozzá kell fogniuk a jövő munkahelyi stratégiájának megtervezéséhez, és a kapcsolódó beruházások végrehajtásához. Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy relevánsak maradjanak, megtartsák dolgozóikat, és egységes digitális felhasználói élményt nyújtsanak mind munkavállalóik, mind pedig a cég egésze számára. A mesterséges intelligencia és a hozzá hasonló technológiák térhódításával személyesebbé válik a felhasználói élmény, és rugalmasabban igazodik a felismert kontextushoz, helyhez és preferenciákhoz. A virtuális ágensekkel, a hangvezérléssel és a hordható eszközökkel együtt ezek a technológiák gördülékeny, vonzó, csoportmunka-élményhez juttatják a felhasználókat. Ha a vállalatok a változással lépést tartva, szeretnék kidolgozni a jövő munkahelyének alkalmazkodó keretrendszerét, fel kell mérniük, milyen kritikus szerepkörökre és készségekre lesz szükségük közép és hosszabb távon a megfelelő tervezéshez és az alapok lefektetéséhez. Ez pedig az irodatér és az infrastruktúra kialakításától az AI által átformált munkaerő támogatásához szükséges műszaki készségekig, minden területre vonatkozik” – fejtette ki Ramanan Ramakrishna, a Fujitsu szolgáltatásinnovációért és -portfólióért felelős vezetője az EMEIA-régióban.
A Fujitsu javasolja, hogy a 2025-ig tartó vagy még hosszabb távú, sikeres munkahelyi stratégia kidolgozásához a szervezetek a mesterséges intelligenciával támogatott rendszerek teljes munkanapra kiterjedő használatát állítsák a középpontba. Az AI lehetővé teszi, hogy a munkavállalók komplexebb és érdekesebb, értékteremtő feladatokkal foglalkozzanak. Ehhez intelligens digitális asszisztenseken keresztül nyújt számukra támogatást, a készségek gépi alapú optimális párosításával ösztönzi a jobb üzleti kapcsolatok kialakítását, dinamikus, kontextusalapú élményt nyújt a napi feladatok ütemezéséhez, és valós idejű, dinamikus útvonalválasztással segíti a forgalmi dugók elkerülését, az útvonalak és a közlekedési módok optimalizálását. Az irodában dolgozókat a mesterséges intelligencia dinamikusan rendeli íróasztalokhoz azok közelében, akikkel a leggyakrabban kell kommunikálniuk (hot desking). A naptár kezelését és az ügyintézést (pl. az üzleti utak foglalásait) digitális asszisztensek végzik, miközben hordható eszközök hajtják végre a hitelesítést, és nyújtanak időben és térben korlátlan hozzáférést az adatokhoz és a rendszerekhez.
A fehér könyv előrejelzése szerint a változó demográfiai viszonyok, az AI térhódítása és a hagyományos irodai környezet megszűnése átalakítja a munkahelyet. A „Munkahely 2025” fehér könyv szerzője, a PAC kutatási igazgatója, Nick Mayes így nyilatkozott erről: „A szervezetek többsége már megkezdte a munkahelyi környezet felkészítését a jövőre, például a digitális virtuális asszisztensek technológiájának bevezetésével. Az üzleti és az IT-vezetők egyaránt szorgalmazzák a digitális munkahelyre való átállást.”
A fehér könyv ugyanakkor arra is figyelmezteti napjaink vállalatait, hogy a szervezeten belül és kívül is hozzá kell fogniuk az innováció és a csoportmunka kultúrájának meghonosításához, és hogy az elavult technológia és munkagyakorlat rontja a produktivitást és a dolgozói motivációt.
A vállalatoknak hozzá kell fogniuk a jövő munkahelyére vonatkozó jövőképük megtervezéséhez
A haladó gondolkodású vállalatok már megkezdték a jövő munkahelyéről alkotott jövőkép kidolgozását, és terveket készítenek arra nézve, hogyan tölthetnék be munkavállalóik a mesterséges intelligencia nyomán felmerülő, új szerepköröket. A Fujitsu javasolja, hogy ezt a jövőképet a vállalatok a jövőbeni folyamatokra és munkagyakorlatra is terjesszék ki, és különálló megoldás helyett az üzleti szükségletek kielégítését szolgáló eszközként kezeljék a technológiát.