Autó
Sulaki - 2017-03-30
A technológia legfontosabb része a gyártástechnológia fejlesztése volt
A Toyota Japánban található Tsutsumi üzemében, a környezetbarát hibrid technológia szinonimájaként ismert Prius gyártósorán működő új, jóval kisebb méretű és csekélyebb CO₂-kibocsátású fényezőüzem megkapta a 63. (2016-os) Okochi Emlékérmet. Az Okochi Alapítvány által adott Okochi Emlékérmet minden évben a kutatás-fejlesztés terén elért kimagasló eredményért, valamint annak a gyártástervezésben, a gyártástechnológiában és a gyártási rendszerekben való alkalmazásáért ítélik oda. Ez immáron a 11. alkalom, amikor a vállalatot kitüntetik a nagy presztizsű Okochi Emlékéremmel.
A fejlesztés a Toyota “Zéró CO₂-kibocsátású Üzem Versenye” keretében folyt, ami egyike annak a hat célkitűzésnek, amelyeket a 2015-ben közzétett, 2050-re vonatkozó Környezetvédelmi Kihívásában fogalmazott meg a vállalat. Az autók nem csupán menet közben termelnek környezetszennyező gázokat, hanem gyártásuk során is keletkezik CO₂. Ezért a vállalat azt a célt tűzte ki maga elé, hogy csökkenti az autógyártással járó CO₂ és egyéb szennyező anyagok (SoC) kibocsátását. A gyártási folyamatok közül a fényezés az, ahol a legnagyobb mennyiségű CO₂ keletkezik – több, mint a présüzemben, a hegesztés vagy az összeszerelés során –, ezért e terület fejlesztése tűnt a legsürgetőbb feladatnak. A fényezési folyamat teljes továbbfejlesztésével a Toyota új technológiát honosított meg. Ennek eredményeként a vállalat 40 százalékkal csökkentette a fényezőüzem méretét, és 32 százalékkal mérsékelte annak CO₂-kibocsátását – miközben sikerült megőriznie a fényezés kiváló minőségét.
A technológia legfontosabb része a gyártástechnológia fejlesztése volt, ami a következőkben valósult meg: “az fényező sor hosszának csökkentése”, a “berendezés magasságának csökkentése” és a “kiegészítő berendezések méretcsökkentése”. Ennek megvalósítását számos ötlet segítette. Ilyen a fényezőkabin alatt kialakított, a szóródó festék összegyűjtésére szolgáló tér méretének csökkentése, a levegőszállító vezeték szűkítése, a tisztítási és belső festési eljárásokban a jidoka (automatizált emberi érintés) bevezetése, a robotok képességeinek továbbfejlesztése, a továbbító rendszerek optimalizálása, a szárító rész keresztmetszetének csökkentése, valamint a kompakt méretű szagelszívók hatásos alkalmazása. A fényezőkabin alatti tér kisebbítése járult hozzá a legnagyobb mértékben az üzemegység méretének csökkenéséhez. Ezt a Toyota újonnan kifejlesztett eljárása tette lehetővé: centrifugális erővel gyűjtik össze azokat a festékszemcséket, amelyek nem tapadnak meg a karosszérián. Ezzel a megoldással csökkenthető az egész berendezés mérete és mérsékelhető a nyomásveszteség, ami ugyancsak hozzájárul a CO₂-kibocsátás csökkenéséhez.
Ezt a technológiát jelenleg a Toyota egyik legnépszerűbb környezetbarát modellje, a Prius gyártósorán használják, és a vállalat azt tervezi, hogy több japán üzemben és a világ számos más termelőegységében bevezeti az új megoldást. A Toyota folyamatosan azon dolgozik, hogy nulla közeli értékre csökkentse környezeti terhelését, és hogy e törekvés eredményeivel maga is hozzájáruljon a fenntartható társadalom létrejöttéhez.
A fejlesztés a Toyota “Zéró CO₂-kibocsátású Üzem Versenye” keretében folyt, ami egyike annak a hat célkitűzésnek, amelyeket a 2015-ben közzétett, 2050-re vonatkozó Környezetvédelmi Kihívásában fogalmazott meg a vállalat. Az autók nem csupán menet közben termelnek környezetszennyező gázokat, hanem gyártásuk során is keletkezik CO₂. Ezért a vállalat azt a célt tűzte ki maga elé, hogy csökkenti az autógyártással járó CO₂ és egyéb szennyező anyagok (SoC) kibocsátását. A gyártási folyamatok közül a fényezés az, ahol a legnagyobb mennyiségű CO₂ keletkezik – több, mint a présüzemben, a hegesztés vagy az összeszerelés során –, ezért e terület fejlesztése tűnt a legsürgetőbb feladatnak. A fényezési folyamat teljes továbbfejlesztésével a Toyota új technológiát honosított meg. Ennek eredményeként a vállalat 40 százalékkal csökkentette a fényezőüzem méretét, és 32 százalékkal mérsékelte annak CO₂-kibocsátását – miközben sikerült megőriznie a fényezés kiváló minőségét.
A technológia legfontosabb része a gyártástechnológia fejlesztése volt, ami a következőkben valósult meg: “az fényező sor hosszának csökkentése”, a “berendezés magasságának csökkentése” és a “kiegészítő berendezések méretcsökkentése”. Ennek megvalósítását számos ötlet segítette. Ilyen a fényezőkabin alatt kialakított, a szóródó festék összegyűjtésére szolgáló tér méretének csökkentése, a levegőszállító vezeték szűkítése, a tisztítási és belső festési eljárásokban a jidoka (automatizált emberi érintés) bevezetése, a robotok képességeinek továbbfejlesztése, a továbbító rendszerek optimalizálása, a szárító rész keresztmetszetének csökkentése, valamint a kompakt méretű szagelszívók hatásos alkalmazása. A fényezőkabin alatti tér kisebbítése járult hozzá a legnagyobb mértékben az üzemegység méretének csökkenéséhez. Ezt a Toyota újonnan kifejlesztett eljárása tette lehetővé: centrifugális erővel gyűjtik össze azokat a festékszemcséket, amelyek nem tapadnak meg a karosszérián. Ezzel a megoldással csökkenthető az egész berendezés mérete és mérsékelhető a nyomásveszteség, ami ugyancsak hozzájárul a CO₂-kibocsátás csökkenéséhez.
Ezt a technológiát jelenleg a Toyota egyik legnépszerűbb környezetbarát modellje, a Prius gyártósorán használják, és a vállalat azt tervezi, hogy több japán üzemben és a világ számos más termelőegységében bevezeti az új megoldást. A Toyota folyamatosan azon dolgozik, hogy nulla közeli értékre csökkentse környezeti terhelését, és hogy e törekvés eredményeivel maga is hozzájáruljon a fenntartható társadalom létrejöttéhez.