Autó
sulaki - 2017-01-11
A Toyota felismerte, hogy a jövő autójában valójában nem az autonóm vagy csatlakozási technológiák a fontosak
A Toyota különleges, belülről kifelé tervezett vadonatúj tanulmányautója otthonos, barátságos felhasználói élményt ígér: a fejlett mesterséges intelligencia tanul a vezetőtől, és együtt növekszik vele. A vezető autógyártó robotikai és a mesterséges intelligencia területén folytatott fejlesztései olyan előrehaladottak, hogy néhány éven belül Japánban megkezdődnek a technológia közúti tesztjei.
Gondoljon bele, milyen szép volna, ha a jövőben barátságos, utasaira odafigyelő autókban utazhatnánk. Pontosan ezt képzelték el a Toyota Concept-i tervezői is. A Las Vegas-i CES szórakoztató elektronikai szakkiállításon bemutatott, úttörő koncepciójármű a Toyota azon szemléletét tükrözi, hogy a jövő járműveinek felhasználóikat kell maximálisan előtérbe helyezniük.
A Toyota CALTY dizájnközpontjában (Newport Beach, Kalifornia, USA) tervezett, a Toyota innovációs központja (San Francisco, Kalifornia, USA) által kifejlesztett felhasználói élmény technológiát alkalmazó Concept-i meghatározó filozófiája a „kinetikus otthonosság”, azaz az a meggyőződés, hogy a mobilitási technológiáknak otthonosnak, barátságosnak és mindenekelőtt élvezetesnek kell lenniük. Ezzel összhangban a tanulmányautó fejlesztése során egy integratív, energikus vezetői élmény megvalósítása volt a cél. Ráadásul a Concept-i fejlett mesterséges intelligencia (AI) alkalmazásával képes előre megjósolni a felhasználók szükségleteit, ihletadóként motiválni őket, és általában tartalmasabbá tenni életüket.
„A Toyota felismerte, hogy a jövő autójában valójában nem az autonóm vagy csatlakozási technológiák a fontosak. Sokkal lényegesebb ezeknél az, hogy a gépkocsik utasai, az emberek milyen élményekben részesülnek. A Concept-i és a mesterséges intelligencia megmutatta számunkra, hogy a jövő azoké az autóké, amelyek képesek kölcsönösen kapcsolatot teremteni az emberekkel.” – fogalmaz Bob Carter, a Toyota autóipari tevékenységeiért felelős alelnöke.
A jármű és vezetője közötti kapcsolatra épül
A Concept-i szíve egy nagyteljesítményű mesterséges intelligencia rendszer, amely a vezetővel együtt tanulva képes értelmes, emberi kapcsolatot kiépíteni. Nem csupán a vezetési szokásokat és a napirendet tanulja meg: a koncepció számos fejlett technológia alkalmazásával képes feltérképezni az érzelmeket, majd azokat az idő és hely függvényében értelmezni. Ez teszi lehetővé a Concept-i számára, hogy javítsa felhasználóinak életminőségét.
Ráadásul a mesterséges intelligencia fejlett autonóm mobilitási technológiák alkalmazásával javítja a közlekedés biztonságát, a vezető reakcióiból kiindulva pedig optikai és tapintható ingerekkel egészíti ki a kommunikációt. Noha bizonyos körülmények között a felhasználónak kell eldöntenie, hogy saját maga szeretne vezetni, vagy rábízza ezt az autóra, rendszerint a Concept-i folyamatosan felügyeli a vezető figyelemszintjét és az útviszonyokat, és fokozott autonóm támogatást biztosítva támogatja a vezetőt, vagy nyújt segítséget veszélyes helyzetekben.
Emberibbé teszi a technológiát
Annak érdekében, hogy a leginkább előremutató fedélzeti technológiák is barátságosak, közérthetőek maradjanak, a CALTY tervezői belülről kifelé haladva hozták létre a Concept-i tanulmányt. Elsőként azt az új generációs kezelőfelületet tervezték meg, amely a jármű mesterséges intelligencia központjának: Yui-nak az alapjául is szolgál. A kezelőfelület Yui megjelenítésével indít, így kultúrákon átívelő, globális kommunikáció valósulhat meg az autó és felhasználói között. Yui a műszerfal közepén helyezkedik el, így a Concept-i belső térkialakítása innen a vezető és az utasoldalon, majd körben végig lendületes vonalban halad. A beltér formái lehetővé teszik, hogy Yui fények, hangok, sőt, tapintás segítségével tájékoztassa az utasokat a kritikus helyzetekről.
Olyannyira, hogy a Concept-i középkonzolján egyáltalán nem találunk hagyományos kijelzőt: az autó mindig ott és akkor jeleníti meg az információkat, amikor és ahol azokra szükség van. A lábtérben színes fény jelzi, hogy automatizált vagy kézi vezérlésű üzemmódban közlekedünk-e. Az ülés tartóoszlopára diszkréten elhelyezett projektorok vetítik ki a holttérben rejtőző járművek, tárgyak képét, míg az új generációs head-up kijelző révén a vezetőnek egy pillanatra sem kell levennie tekintetét az útról. Még a karosszéria külső felületeit is úgy alakították ki, hogy az Concept-i minél hatékonyabban tudjon kommunikálni környezetével. Yui a külső ajtópanelen megjelenve köszönti a közeledő sofőrt és utasait. A hátfalon megjelenő üzenetek a mögöttünk közlekedőket tájékoztatják arról, hogy kanyarodni készülünk, vagy figyelmeztetnek a veszélyhelyzetekre. Elöl pedig az olvasható le, hogy a Concept-i éppen autonóm üzemben közlekedik, vagy ember vezeti.
###
Gondoljon bele, milyen szép volna, ha a jövőben barátságos, utasaira odafigyelő autókban utazhatnánk. Pontosan ezt képzelték el a Toyota Concept-i tervezői is. A Las Vegas-i CES szórakoztató elektronikai szakkiállításon bemutatott, úttörő koncepciójármű a Toyota azon szemléletét tükrözi, hogy a jövő járműveinek felhasználóikat kell maximálisan előtérbe helyezniük.
A Toyota CALTY dizájnközpontjában (Newport Beach, Kalifornia, USA) tervezett, a Toyota innovációs központja (San Francisco, Kalifornia, USA) által kifejlesztett felhasználói élmény technológiát alkalmazó Concept-i meghatározó filozófiája a „kinetikus otthonosság”, azaz az a meggyőződés, hogy a mobilitási technológiáknak otthonosnak, barátságosnak és mindenekelőtt élvezetesnek kell lenniük. Ezzel összhangban a tanulmányautó fejlesztése során egy integratív, energikus vezetői élmény megvalósítása volt a cél. Ráadásul a Concept-i fejlett mesterséges intelligencia (AI) alkalmazásával képes előre megjósolni a felhasználók szükségleteit, ihletadóként motiválni őket, és általában tartalmasabbá tenni életüket.
„A Toyota felismerte, hogy a jövő autójában valójában nem az autonóm vagy csatlakozási technológiák a fontosak. Sokkal lényegesebb ezeknél az, hogy a gépkocsik utasai, az emberek milyen élményekben részesülnek. A Concept-i és a mesterséges intelligencia megmutatta számunkra, hogy a jövő azoké az autóké, amelyek képesek kölcsönösen kapcsolatot teremteni az emberekkel.” – fogalmaz Bob Carter, a Toyota autóipari tevékenységeiért felelős alelnöke.
A jármű és vezetője közötti kapcsolatra épül
A Concept-i szíve egy nagyteljesítményű mesterséges intelligencia rendszer, amely a vezetővel együtt tanulva képes értelmes, emberi kapcsolatot kiépíteni. Nem csupán a vezetési szokásokat és a napirendet tanulja meg: a koncepció számos fejlett technológia alkalmazásával képes feltérképezni az érzelmeket, majd azokat az idő és hely függvényében értelmezni. Ez teszi lehetővé a Concept-i számára, hogy javítsa felhasználóinak életminőségét.
Ráadásul a mesterséges intelligencia fejlett autonóm mobilitási technológiák alkalmazásával javítja a közlekedés biztonságát, a vezető reakcióiból kiindulva pedig optikai és tapintható ingerekkel egészíti ki a kommunikációt. Noha bizonyos körülmények között a felhasználónak kell eldöntenie, hogy saját maga szeretne vezetni, vagy rábízza ezt az autóra, rendszerint a Concept-i folyamatosan felügyeli a vezető figyelemszintjét és az útviszonyokat, és fokozott autonóm támogatást biztosítva támogatja a vezetőt, vagy nyújt segítséget veszélyes helyzetekben.
Emberibbé teszi a technológiát
Annak érdekében, hogy a leginkább előremutató fedélzeti technológiák is barátságosak, közérthetőek maradjanak, a CALTY tervezői belülről kifelé haladva hozták létre a Concept-i tanulmányt. Elsőként azt az új generációs kezelőfelületet tervezték meg, amely a jármű mesterséges intelligencia központjának: Yui-nak az alapjául is szolgál. A kezelőfelület Yui megjelenítésével indít, így kultúrákon átívelő, globális kommunikáció valósulhat meg az autó és felhasználói között. Yui a műszerfal közepén helyezkedik el, így a Concept-i belső térkialakítása innen a vezető és az utasoldalon, majd körben végig lendületes vonalban halad. A beltér formái lehetővé teszik, hogy Yui fények, hangok, sőt, tapintás segítségével tájékoztassa az utasokat a kritikus helyzetekről.
Olyannyira, hogy a Concept-i középkonzolján egyáltalán nem találunk hagyományos kijelzőt: az autó mindig ott és akkor jeleníti meg az információkat, amikor és ahol azokra szükség van. A lábtérben színes fény jelzi, hogy automatizált vagy kézi vezérlésű üzemmódban közlekedünk-e. Az ülés tartóoszlopára diszkréten elhelyezett projektorok vetítik ki a holttérben rejtőző járművek, tárgyak képét, míg az új generációs head-up kijelző révén a vezetőnek egy pillanatra sem kell levennie tekintetét az útról. Még a karosszéria külső felületeit is úgy alakították ki, hogy az Concept-i minél hatékonyabban tudjon kommunikálni környezetével. Yui a külső ajtópanelen megjelenve köszönti a közeledő sofőrt és utasait. A hátfalon megjelenő üzenetek a mögöttünk közlekedőket tájékoztatják arról, hogy kanyarodni készülünk, vagy figyelmeztetnek a veszélyhelyzetekre. Elöl pedig az olvasható le, hogy a Concept-i éppen autonóm üzemben közlekedik, vagy ember vezeti.
###