Warning: session_start(): open(/var/cpanel/php/sessions/ea-php54/sess_n584rmd6e7vbgsh0dli7bh10p5, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/itextreme/public_html/index.php on line 3
IT-Extreme - Tudnivalók a SAM-ről A tökéletes Nissan Intelligens Integráció

Lap tetejére
Hirek Tesztek RSS facebook
IT-Extreme hírportál
Autó
sulaki - 2017-01-10

A SAM célja egy olyan zavartalan mobilitási rendszer létrehozása, melyben önvezető autók milliói problémamentesen közlekedhetnek együtt az utakon

A mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztések okosabbá, alkalmazkodóbbá tették a járműveket, illetve általuk a járművek számos vezetési környezetben jobb döntéseket hozhatnak. Egyelőre azonban még nem tartunk ott, hogy megbízhassunk járműveinkben, hogy mindig a helyes döntést hozzák, vagy pontosan tudják mit tegyenek váratlan helyzetekben. Erre kínál megoldást a „Seamless Autonomous Mobility” (Zökkenőmentes autonóm mobilitás) azaz SAM.

 

A CES keretein belül, a Nissan élő demonstráció keretein belül mutatta be a rendszert működés közben a NASA Ames Kutatkóközpontjával összekötve. A bemutató megmutatta, hogyan működik a SAM rendszer a valóságban.

 

A SAM célja egy olyan zavartalan mobilitási rendszer létrehozása, melyben önvezető autók milliói problémamentesen közlekedhetnek együtt az utakon. A SAM biztonságos megoldást kínál a városok utcáin vagy más környezetekben előforduló váratlan helyzetek – balesetek, útakadályok stb. – leküzdésére, melyeket az önvezető járművek nem biztos, hogy azonnal felismernek.

 

Képzeljünk el egy önvezető járművet, mely a város utcáin halad, és elér egy balesethez, ahol rendőr irányítja a forgalmat. Ilyenkor akár előfordulhat, hogy a rendőr azt a jelzést adja, hogy keresztezzünk egy dupla záróvonalat vagy hajtsunk át a piros lámpán. Az autónk ilyen helyzetben nem tud és nem is szabad, hogy önmaga hozzon döntést mi a helyes vagy mi nem.

 

A jármű szenzorai (LIDAR techológia, kamerák és más fedélzeti rendszerek) meg tudják mondani az autónak, hogy hol ütközhet akadályba, mi a közlekedési lámpa jelzése és akár a kéz modulatokat is felismeri, de emberi beavatkozásra van szükség, hogy megértsük mit tesznek más vezetők vagy a gyalogos forgalom, hogy a megfelelő döntés legyen meghozva.

 

A SAM rendszernek köszönhetően az autó kellően okos, hogy tudja mely helyzetekben nem kell saját magának döntést hoznia. Helyette biztonsági megállást hajt végre a jármű és segítséget kér a vezérlőközponttól. A kérés egy mobilitásért felelős kezelőhöz jut el – egy olyan személyhez, aki az autó kameraképét és érzékelő rendszerein keresztül nyert adatokat felhasználva lehetősége van felmérni az aktuális helyzetet, meghozni egy megalapozott döntést és kijelölni a megfelelő és biztonságos útvonalat a tovább haladás érdekében. A kezelő személy ezt úgy hajtja végre, hogy egy virtuális útvonalat rajzol meg a járműnek, hogy kikerülje az akadályt. Miután az akadályt kikerülte az autó a kezelő vissza állítja önvezető módba a járművet és azt tovább folytatja útját. A kezelő ilyenkor felszabadul és további esetekkel tud foglalkozni.

 

A felvázolt eset közelében más önvezető járművek is lehetnek, melyek szintén kommunikálnak a SAM rendszerrel. Ilyenkor a SAM megtanulja mi a megoldás abban az adott helyzetben és megtanítja a megoldást a többi jármű számára.

 

A rendszer ilyen jellegű tapasztalatok útján tanul, ezáltal az önvezető funkció folyamatosan fejlődik és kevesebb segítségre van szüksége, miáltal a kezelők egyre nagyobb darabszámú járművet tudnak kezelni azonos időben. Természetesen több tényező függvénye, hogy mennyi kezelőre van szükség, például mennyire sűrű a forgalom az adott zónában, vagy milyen szolgáltatást nyújt az autonóm jármű, akár legyen robot-taxi, robot-busz vagy robot-áruszállító.

 

A Nissan SAM platformjának kiindulópontja a NASA VERVE technológiája volt, melyet a mars- és holdjárók vizuális megjelenítéséhez és felügyeletéhez használnak. A NASA felfedezőjárművei autonóm technológia segítségével kerülik el az akadályokat, és számítják ki a biztonságos útvonalat a feltérképezetlen környezetben. Ahol a terep megnehezíti az önálló döntéshozást, ott a NASA felügyelői megrajzolják a kívánt utat, majd elküldik a járműnek, hogy hajtsa végre.

 

Visszatérve a földre, a SAM nem csak Nissan járművek számára érhető el, hanem minden jármű számára.

 

A célunk az, hogy átformáljuk a közlekedés infrastruktúráját,” mondta Maarten Sierhuis, korábbi NASA mérnök, a Nissan Kutató Központ Igazgatója a Szilikon Völgyben. „Csökkenteni akarjuk a halálesetek számát, illetve mérsékelni szeretnénk a dugókat. Nagy mennyiségű járműre van szükségünk az utakon. A Nissannál megtaláljuk a módját annak, hogy ez a közlekedési rendszer ne 20 év múlva vagy valamikor a távoli jövőben legyen elérhető, hanem most.

 

„Ez nem csak arra példa, hogyan kerül át az űrkutatásban alkalmazott technológia valamely iparágba, hanem arra is, hogyan forgatjuk visszaa kutatási eredményeket az űrtechnológiáinkba, pilóta nélküli légi jármű rendszerekkel kapcsolatos további kutatásaink területein. Ez tökéletes példája annak, hogyan segíti a technológia a felfedezést és teszi lehetővé a jövő űrmisszióit,” mondta Eugene Tu a NASA Ames kutatóközpontjának központi igazgatója.

 

A SAM alapja az ember/gép együttműködés. A cél nem az, hogy az embert kivonjuk a rendszerből, inkább arra használnánk az emberi intelligenciát, hogy az támogassa az autonóm mobilitás nagyobb rendszerét, illetve, hogy valós időben fejlessze a járművek mesterséges intelligenciáját.

 

A SAM lehetővé teszi a társadalmak számára, hogy kiaknázzák a lehetőséget az önvezető járművek sorozatgyártásából. Egy átlagos napon az autonóm járművek akár helyzetek sokaságával találkozhatnak, mely nem oldható meg automatikusan. SAM nélkül ezek a járművek csak állnának, még nagyobb dugót és kellemetlenséget okozva a többi autósnak, nem mellesleg nem tudnának eljutni a végső uticéljukhoz. A rendszernek köszönhetően viszont problémamentesen lesznek integrálhatóak az autonóm járművek mind az infrastruktúrába, mind a társadalomba.

 

De ez nem luxus, hanem több annál – ez minden autonóm járművet üzemeltető rendszer szükséges alkotóeleme. A SAM-hez hasonló technológiák nélkül a fogyasztók soha nem tapaszthatják meg az autonóm vezetés előnyeit: legyen szó a közlekedési balesetek csökkenéséről vagy a biztosítási díjak csökkenéséről.

 

A rendszer megalkotásából azon cégek is profitálhatnak majd, melyek személy- vagy áruszállítással foglalkoznak és flottájukat önjáró autókra szeretnék cserélni.


Warning: Unknown: open(/var/cpanel/php/sessions/ea-php54/sess_n584rmd6e7vbgsh0dli7bh10p5, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/cpanel/php/sessions/ea-php54) in Unknown on line 0