Warning: session_start(): open(/var/cpanel/php/sessions/ea-php54/sess_0o5fr8d9jr9f0q9j9o2go8efe5, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/itextreme/public_html/index.php on line 3
IT-Extreme - Országos Kátyúvadász programot indít a Generali

Lap tetejére
Hirek Tesztek RSS facebook
IT-Extreme hírportál
Autó
Sulaki - 2013-04-16

Cél az úthibák feltérképezése és kijavításuk segítése â?? www.katyuvadasz.hu...

Az egyes kátyúk története is nyomon követhető: az úthibák állapotának romlása, ideiglenes vagy végleges kijavítása is mindenki számára megtekinthetővé válik. A kátyúfigyelő alkalmazás célja, hogy az autósok és a közútkezelők számára képet nyújtson az utak aktuális állapotáról. Így egyrészről figyelmezteti az autósokat, mely utakon kell jobban odafigyelniük a vezetésnél, másrészt segíti az útkarbantartók munkáját, megmutatva számukra, az autósok szerint hol van rájuk a legnagyobb szükség.

 

A szokatlanul kemény és elhúzódó tél nyomot hagyott az utakon: becslések szerint csak a fővárosban 5-700 új kátyú keletkezik naponta. A Generali 2012-es reprezentatív felméréséből kiderül, hogy a hazai autósok közel 30%-a már hajtott bele kátyúba úgy, hogy mindez sérülést is okozott a gépjárm?vében. A fővárosi autósok helyzete még rosszabb: a felmérés szerint az ő esetükben 40 százalékos ugyanez az arány, ami a bosszúságon kívül komoly károkat okozhat a gépkocsikban.

 

A szélsőséges időjárás miatt a Magyar Közút Nonprofit Zrt. által kezelt 30 ezer kilométeres közúthálózaton az előző évekhez képest jóval több burkolathiba keletkezett. Az elhúzódó tél miatt ráadásul a közútkezelő legalább 3 héttel később tudta elkezdeni a tartós kátyúzási munkákat, mint ahogy azt korábban tervezte. 2013-ra összesen csaknem 95 000 tonna aszfalt felhasználását tervezi a társaság a kátyúzási munkák elvégzéséhez, ez 700 millió forinttal több anyagi ráfordítást jelent a tavalyihoz képest. A közútkezelők mostantól a kedvező időjárásnak köszönhetően teljes kapacitással azon dolgoznak majd, hogy nyár elejére a kátyúk és burkolathibák jelentős részét kijavítsák a hazai közúthálózaton. Az utakat karbantartó szervezetek és önkormányzatok javítási munkálatait ugyanakkor sokszor az is megnehezíti, hogy nem értesülnek a kátyúk és úthibák pontos helyéről. Ebben segít nekik a Kátyúvadász alkalmazás, amely segítségével pontos képet kapnak az autósokat leginkább zavaró kátyúkról, és arról, hol van rájuk a legnagyobb szükség.

 

A problémás útszakaszok pontos feltérképezésére és nyilvántartására kifejlesztett Kátyúvadász.hu oldalról ingyen letölthető okostelefonos alkalmazás segítségével bárki feltöltheti az oldalra az általa felfedezett kátyú méretét és fotóját, amit az applikáció a
GPS
koordináták pontos meghatározásával azonnal elhelyez egy térképen. Okostelefon nélkül, internetes felületen is feltölthetők a kátyúk fotói, ebben az esetben térképen kell kiválasztani a kátyú pontos helyét. Az úthiba súlyosságának függvényében a feltöltött kátyút egy ötös skálán - minimális úthibától egészen a nagyon súlyos úthibáig - osztályozhatja a képet feltöltő autós. Hogy a képek alapján látható legyen a kátyúk méretaránya, a fotózáshoz kátyúmérő háromszögeket vehetnek fel az autósok országszerte több mint 40 Kátyúvadász Ponton. A kátyúvadászok kommentálhatják, rangsorolhatják a mások által feltöltött kátyúkat is. Az Alapítvány több díjat is hirdet: kiosztják majd a Legnagyobb Kátyú Díját, a Hónap Kátyúvadásza címet, valamint a Legaktívabb Kátyújavító Térség Díját is. Érdekesség, hogy a kátyúvadászat a nemzetközi együttm?ködésnek köszönhetően a határt átlépve Szlovákia és Csehország útjain is m?ködik, ezek az információk a helyi közútkezelőknek nyújtanak értékes támpontot.

 

A közlekedés biztonsága érdekében fontos az úthibák mielőbbi kijavítása, hiszen a kátyúk számos komoly sérülést okozhatnak az autóban. A Generali kárszakértői szerint nagyobb ugratás a motor leállásához, az üzemanyag ellátást megszakító rendszer aktivizálódásához is vezethet, amit csak szervizben tudnak orvosolni. Egy jelentősebb kátyú szálszakadást is okozhat a gumiabroncsban, ami később durrdefekthez, veszélyes baleseti helyzethez is vezethet. Előfordulhat azonnali defekt is, és ha egyszerre több kerék kap defektet, szinte biztosan autómentésre van szükség. A legsúlyosabb, és szerencsére legritkább kátyúbalesetnek számít, amikor megsérül a futóm?, és kitörik az autó kereke. Érdemes a kátyúktól sorozatos ütéseket kapott futóm?vet ellenőrizni a nyári gumicserénél, ha ugyanis nem fut egyenesen az autó, \"megeszi\" az út a gumiabroncsot.

 

„A Kátyúvadász programmal alapítványunk legfőbb célja mindennek megelőzése azáltal, hogy egy interaktív felület segítségével párbeszédet kezdeményezünk az utak állapotáról az autósok és a közútkezelők között” – hangsúlyozta Simon Zsolt, a Generali gépjárm?-biztosítási igazgatója. „Tapasztalataink szerint az úthibák okozta kárbejelentések megnövekednek a tél utáni hónapokban, az idén eddig már 350 kátyúkárt jelentettek be nálunk, összesen mintegy 80 millió forint értékben. A biztosító 2012-ben megközelítőleg 200 millió forint kártérítést fizetett ki kátyúkárok miatt, a keményebb és hosszabb tél miatt azonban 2013-ban 20%-kal több kátyúkárra számítunk.”

 

\"Noha a versenygépek kis túlzással mindent kibírnak, az utcai autókkal már más a helyzet, azokra jobban kell vigyázni. A Kátyúvadász kezdeményezés ebben segít, amivel nemcsak az utak állapota, hanem a közlekedés biztonsága is jelentősen javul, márpedig ennél fontosabb nincsen. A Dakaron számtalanszor bebizonyosodott: nincs leküzdhetetlen akadály, ha az autód ép. A közúton is így van ez, ezért kell minden lehető módon vigyáznunk az autónk épségére. Örömmel állok az olyan kezdeményezés mellé, amely az autók és autósok biztonságát növeli az utakon, illetve az utak állapotát javíthatja.\" – mondta Szalay Balázs autóversenyző.


Warning: Unknown: open(/var/cpanel/php/sessions/ea-php54/sess_0o5fr8d9jr9f0q9j9o2go8efe5, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/cpanel/php/sessions/ea-php54) in Unknown on line 0