Autó
Sulaki - 2013-01-10
Számos olyan esetrÅ?l hallani, hogy a közúti szállítmányozás...
azonban a tragédia sok esetben megelőzhető.
Azokat az anyagokat nevezzük veszélyes árunak, amelyek t?z- és robbanásveszélyesek lehetnek, illetve egészségkárosító tulajdonsággal bírnak. A veszélyes áruk közúti szállítását az ADR nev? uniós egyezmény szabályozza, amely a veszélyes anyagokra, a szállításra és a szállítóeszközökre vonatkozó részletes előírásokat is tartalmazza. A hazánkban is érvényes szabályozás kétévente frissül annak érdekében, hogy a veszélyes anyagok tárolása és szállítása mindig a legkorszer?bb eljárás szerint történjen.
„Az ADR kilenc különböző veszélyes áru osztályt különböztet meg, és ezek mindegyike speciális szállítmányozási feltételeket igényel. Más-más tartályra van szükség a gázok, folyadékok, a gyúlékony és fertőző anyagok szállításához, és minden esetben alapszabály, hogy semmi esetre sem kerülhetnek ki a környezetbe. Veszélyes áru fuvarozása esetén fokozottan kell ügyelni a szállítás környezeti feltételeire is. Arra érzékeny anyagoknál problémát jelenthet a túlzott fény- és hőhatás, a páratartalom, és a gépjárm? rezgése is. Gázok esetében folyamatosan figyelni kell a szelepek nyomását, de a folyékony halmazállapotú anyagoknál is nagyon fontos a szivárgás megakadályozása. Ezért lényeges, hogy ezeket a paramétereket folyamatosan monitorozza a szállító, így egyből kiderüljön, ha eltérés mutatkozik az adatokban és baj esetén rögtön intézkedhessen a sofőr.”- hívta fel a figyelmet Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország szakértője.
Az intelligens közlekedési rendszerek térnyerésével az informatika minden eddiginél jobban integrálható a szállítmányozási feladatokba és ennek fokozott jelentősége van a veszélyes áruk szállításánál. A korszer? telematikai megoldások a járm?vek helyzetén és sebességén kívül ma már olyan érzékenység? problémákat is jelezni tudnak, amiket egy személy gyakran csak későn venne észre. „Sajnos előfordul, hogy a tartálykocsi szivárgását a sofőr csak a következő megállóban észleli, amikor már túl késő. A valós idej? telematikai adatgy?jtés erre a problémára kínálhat megoldást, hiszen bármely apró eltérés estén azonnal riaszt.”- mondta el a szakértő.
Míg egyéb fuvarfeladatok során egy figyelmetlenség a megbízó és megbízott számára okozhat főleg anyagi természet? károkat, a veszélyes áru nem megfelelő kezelése akár súlyos természeti katasztrófához is vezethet. Lényegesen nagyobb felelősséggel jár tehát az ilyen rakományok fuvarozása, így nem véletlen, hogy a veszélyes árut szállító sofőröknek rendszeres oktatásokon és felkészítő tanfolyamokon kell részt venniük.
Szegedi István, a Szegedi Trans Kft. vezetője elmondta: „Évek óta foglalkozunk veszélyes áru szállítmányozásával és a tapasztalataink azt mutatják, hogy számos esetben bizonyult hasznosnak a közlekedésinformatikai rendszerek használata. Néhány éve előfordult, hogy altatógázt szállítmányoztunk, és a fuvar teljesítése után a partnerünk jelezte felénk, hogy nem érkezett meg az áru. Egy ilyen szállítmány elt?nése komoly problémát jelentene. Visszanaplóztuk a
GPS
-el gy?jtött adatokat és világosan kiderült, hogy rendben átadtuk a rakományt, tehát a mi részünkről nem történt mulasztás. Ezeket az adatokat a partner is elfogadta. Mivel a veszélyes áruk szállításánál minden közrem?ködő személy teljes felelősséggel bír az őt érintő területen, nagyon fontos, hogy a szabályok betartása mellett ilyen módon is biztosítsuk a zavartalan m?ködésünket.”
„A sofőröknek kiemelt szerepe van a folyamatban, hiszen ők azok, akik órákat utaznak a különböző veszélyes anyagokkal. Minden sofőrünk ADR vizsgával rendelkezik, ez feltétele a veszélyes áru szállítmányozásának. Így a felmerülő nehézségeket szakszer?en tudják kezelni. Mivel az ADR kétévente frissül, a sofőrjeink is rendszeres továbbképzéseken vesznek részt. Legutóbb például most, 2013. január elsején változott a szabályozás. ”- tette hozzá.