Érdekességek
MaxRay - 2013-01-08
Miközben napjaink átalakuló digitális környezetében hazánkban is évrÅ?l évre csökken a PC-k eladása, a fÅ?leg tartalomfogyasztásra szolgáló tabletek térhódításának köszönhetÅ?en...
Miközben napjaink átalakuló digitális környezetében hazánkban is évről évre csökken a
PC
-k eladása, a főleg tartalomfogyasztásra szolgáló tabletek térhódításának köszönhetően a médiafogyasztás minden eddiginél változatosabb.
Nemrég a digitális tartalmak kapcsán a fogyasztók még csak a személyi számítógépeikre hagyatkozhattak, ma már viszont eszközök széles skálája áll rendelkezésre. Az újonnan megjelent képernyők már képesek kiváltani tartalomfogyasztás terén a laptopokat és számítógépeket. A trendeket pedig az eladások is tükrözik: az IDC adatai szerint 2012 harmadik negyedévének végéig 43 ezer tabletet és 120 ezer számítógépet értékesítettek itthon mely számok az évvégéig 65 ezerre és 145 ezerre bővültek, ez pedig azt jelenti, hogy az ünnepi időszakban már ugyanannyi tablet talált gazdára, mint amennyi PC. A különböző eszközökön történő médiafogyasztás azonban más és más használati attit?döket takar, melyek közül a tablet rendelkezik a legérdekesebb jellemzőkkel.
Tartalomfogyasztási eszköz
Az eNET legfrissebb kutatása a táblagépek használati szokásait vizsgálta, így részletes képet ad a használat helyét és idejét illetően. A nemzetközi trendekhez hasonlóan a táblagép használat hazánkban is elsősorban otthoni tevékenység, a magyar felhasználók 55%-ban otthon, 4%-ban utazás, tömegközlekedés közben és csak 5%-ban használják a munkahelyen, melynek valószín?síthetően az az oka, hogy a táblagép elsősorban tartalomfogyasztási és nem tartalom előállító vagy munkaeszköz.
[%IMAGB=18827%]
Az okostelefonok jellemző használati helyeivel párhuzamba állítva a tabletek otthoni környezetben történő használata szembet?nő:
Használatuk 51%-ban tévénézés közben vagy az ágyban történik, azaz egyértelm?en otthoni szabadidős tevékenységnek minősül. Emellett a használatban több olyan alkalom is van, melyben társasági használatról vagy nem egyedül történő használatról van szó.
A használat ciklusait vizsgálva a táblagépek használata hétköznapokon kora reggeli órákban felszökik, megelőzi az okostelefont és a számítógépeket is – ez a reggeli, otthoni hírfogyasztás periódusa. A nappali órák nagy részében a számítógép az úr, ezek a munkaórák, ilyenkor az eszköz egyben munkaeszköz is. Az éjszakai órákban azonban újra a tabletek kerülnek előtérbe, erőteljes kiugrást mutatva este 9 és éjfél között – ez az az időszak, mikor a tévézés közbeni és ágyban történő otthoni szabadidős használat zajlik, és ez az időszak egyben a legintenzívebb is, a felhasználók 62%-a ilyenkor használja készülékét.
A használat időtartamára további adatokkal szolgál a kutatás, mely szerint a táblagép használók 60%-a legalább 1 órán át használja naponta készülékét. Összevetve az átlagos (aktív és passzív) tévézéssel töltött napi idővel – mely hazánkban 2,7 óra volt 2011-ben – ez egy igen magas érték, ami feltehetőleg komolyan befolyásolja a táblagép használók szabadidős és így médiafogyasztási tevékenységét.
Már többet táblagépezünk, mint amennyit olvasunk
Az eNET kutatásából választ kapunk arra is, hogy mennyiben befolyásolja a táblagép használat egyéb tartalmak fogyasztását, illetve tartalomfogyasztási eszközök használatát. Az adatokból látható, hogy a táblagép használók 34%-a többet használja táblagépét, mint amennyit tévét néz, míg 43%-uk többet táblagépezik, mint amennyit számítógép használattal tölt.
A számítógépekkel versenyeznek
Bár értékesítésben rekord év áll a tabletek mögött idén, jelenleg még nem váltak egyik tartalom esetében sem legfőbb fogyasztási eszközzé, a legtöbb esetben az okostelefonokhoz nagyon hasonló fogyasztási aktivitás látható. Emellett az is egyértelm?, hogy a táblagépek a tartalomtípusok mindegyikénél megjelennek, mint fontos fogyasztási platform, versenyhelyzetet teremtve az adott tartalomtípus fő fogyasztási eszköze számára.
[%IMAGB=18829%]
A legfőbb versenytárs azonban a számítógép, és bár a tabletek tartalom tekintetében még nem tudnak igazából „többet” nyújtani, mint a számítógépek – mivel a tartalom adott az
internet
által – de mobilitásuknak és könny? használhatóságuknak köszönhetően fokozatosan kezdik kiszorítani a szabadidős tartalomfogyasztásból a számítógépeket.
Az audiovizuális tartalmak esetén és azon belül is a televíziós tartalmak fogyasztásában a tévé helyzete még továbbra is nagyon erős – itt szintén fontos szerepet játszanak a fizikai termékjellemzők – de az internethasználat tévénézést csökkentő hatása és a táblagép használat jellemző ideje (éjjel, a klasszikus tévézési csúcson) figyelmeztető jel. A táblagép, mint második vagy (az okostelefon mellett) harmadik képernyő megosztja a szerkesztett m?sorok nézésére fordított figyelmet és időt is – a televíziós szolgáltatások üzleti modelljének mélyén pedig mindig a nézettség lapul, a rá fordítható idő pedig sz?kös erőforrás, melyért – úgy t?nik – a tabletek is bejelentkeztek.