Fotózás
Prikkel_Mika - 2010-12-23
Ahogy nő az eladott fényképezőgépek száma, úgy nő az igény a szakirodalomra is. S habár ma már az interneten szinte minden információ megtalálható, a jól megírt könyvek nagyon hasznosak még mindig.
Ahogy nő az eladott fényképezőgépek száma, úgy nő az igény a szakirodalomra is. S habár ma már az interneten szinte minden információ megtalálható, a kézzel fogható és áram nélkül is olvasható könyvek nagyon hasznosak még mindig.
A fotós könyvek területén viszonylag nagy a választék, s ugyan nem számít a szakácskönyvekhez hasonló jól profitáló témának, de több kiadó is jelentet meg folyamatosan különböző színvonalú és témájú szakkönyveket. Ezek egy része hazai szerző tollából származik, más része fordítás. Ez utóbbiak általában magasabb színvonalú képanyaggal rendelkeznek, de a fordítás szakmaisága sokszor hagy maga után kívánnivalókat.
Ezúttal – az egyébként témaindító cikkünkben – az utóbbi változatból mutatunk be összesen három könyvet: David Präkel tollából a Kompozíció[%BOLD%] és a [%BOLD%]Világosítás[%BOLD%] cím?eket, valamint T. A. Hofmanntól a [%BOLD%]Kreatív képkompozíció a fotográfiában -t.
Mindhárom kiadvány már régebb óta kapható, de a témájuk miatt a mindig aktuális fotóskönyvek közé tartoznak.
Cím: Kompozíció
Szerző : David Präkel
Kiadó: Scolar Kiadó, www.scolar.hu
Méret: 16x23 cm
Terjedelem: 176 oldal
Kötés: ragasztott
Kiadás éve: 2009.
Ár: 5995 Ft
Az író maga is fotográfus, s emellett tanít és ír is. Ez meg is látszik a könyvön, hiszen szakmai hibát nem találtunk benne és elég jól elmagyarázza az adott témákat. Látszik a pedagógusi munka gyakorlata, aminek hiánya sok más esetben könnyen nehezen befogadhatóvá tud tenni egy szakkönyvet.[%IMAGE=15636%]
A könyvben szereplő fotók nagyon jó minőség?ek és profi munkák. Megállnák helyüket bármelyik aktuális fotós magazinban, vagy kiállításon is. Ráadásul több közülük filmre készült (ráadásul sok síkfilmre), ami a mai, digitális világban külön kuriózum.
A könyv tördelése és nyomdai kivitelezése is profizmust sugall, habár a ragasztott kötés nem éppen a tartósság barátja, de a vastag, m?nyomó papír, valamint a még vastagabb és fóliázott borító mindenképpen elegendő tartósságot ad a rendszeres használathoz is. Külön érdemes megemlíteni, hogy a könyvhöz készült egy 2 oldalas használati utasítás is, ami az oldalakon található információk rendszerezését, befogadását segíti elő.
A tartalmi felépítés jól tagolt, a kezdő és haladó fotós számára egyaránt átlátható és kezelhető. Az első fejezetben az alapokkal ismerkedhet meg az olvasó: a képkomponálás szabályaival, a nézőpont, a perspektíva és a méretarány törvényszer?ségeivel. A második fejezetben a különböző formai elemeket és az ehhez kapcsolódó témákat mutatja be az író (pont, vonalak, alakzat, forma, textúra, mintázat, tónus és szín), a harmadikban a tér kezeléséről van szó (keretek, egyensúly, megjelenítés), a negyedikben az időnek a fényképre gyakorolt hatását feszegeti a szerző (idő múlása, pillanatok, sorozatképek). Az ötödik fejezet a különböző alkalmazási lehetőségekről, azaz a fotókon szereplő lehetséges témákról szól (tájkép, csendélet, portré, dokumentarista, emberábrázolás, akció és sport, m?vészfotó, reklám), és végül az utolsó, hatodik fejezetben az eredetiség témaköre kerül sorra (egyéni látásmód, kontrasztok, egyensúly, kivágás, színek, digitális képszerkesztés).
Minden témát jól illeszkedő fényképekkel és ábrákkal illusztrált a szerző, s a könyv végén egy kis szószedet is segíti a szövegek jobb megértését. Így egy könnyen megérthető, olvasmányos, de mégis komoly tartalommal bíró könyvet kapunk, amit bátran ajánlhatunk akár a teljesen kezdőknek, akár a már gyakorlottabb fotósoknak is.
Cím: Világosítás
Szerző: David Präkel
Kiadó: Scolar Kiadó, www.scolar.hu
Méret: 16x23 cm
Terjedelem: 176 oldal
Kötés: ragasztott
Kiadás éve: 2009.
Ár: 5995 Ft
Ez a könyv az előzőekben bemutatott m? "testvére", hiszen egy sorozatnak a második tagja. Ezért a könyvnek a külső, megjelenésbeli bemutatását most mellőzzük, ugyanaz vonatkozik rá, mint a társára: szép képek a szerző és fotós társai készítésében, átlátható szerkesztés, kiváló minőség, jó használhatóság.[%IMAGE=15638%]
Tartalmilag ez a könyv az előző rész folytatásának tekinthető, hiszen a kívánt kompozíció után a fények megfelelő használata határozza meg a fotót. Hiszen, mint ahogy a fénykép szóban is szerepel, a fény minden fotón jelen van, anélkül nem is létezhet fénykép.
A könyv ebben a szellemiségben mutatja be a fény kezelésének szabályait, az évszázadok óta kialakult és képalkotásban alkalmazott (festők!) törvényszer?ségeit, valamint a szükséges fényformáláshoz használt megfelelő eszközöket, kiegészítőket.
Az első fejezetben magáról a fényről és annak alapvető ismeretéről van szó (alapelmélet, színelmélet, expozíció, polarizált fény, spektrum). A második fejezetben a természetese fény jellegzetességei kerülnek sorra (nappali, esti, éjszaka, évszakok, helyszín), míg a harmadikban a meglévő fényforrások jellemzőit részletezi a szerző (láng, izzók, fénycső, utcai, neon, koncertfotó). A negyedik fejezetben kerül sorra a stúdióvilágítás tárgyalása:
Sajnos ebben a könyvben már találhatunk néhány kritizálnivalót! Az első és legfontosabb, hogy a szakmai nyelvezet használata miatt jól látható, hogy fordítással van dolgunk, ugyanis a könyvben angolszász fotósszakmai elnevezésekkel találkozunk. Itthon senki sem hívja portréfotózáskor a kisorrárnyék világítás-beállítást pillangónak (butterfly a könyvben), a háromszöget pedig Rembrandtnak. Igaz, ma már sokan az internetről szerzik az információt, ahol a fotós témák leginkább angolul (és németül) olvashatók, de egy szakfordítónak (vagy az egészet ellenőrző szaklektornak) figyelni kell arra is, hogy a szakszavakat a megfelelőre fordítsa.
Emellett a magyarázatok között találtunk olyan sorokat is, amelyek egy tapasztalt fotósnak egyértelm?ek, de egy kezdőnek nehezen vagy nem érthetőek lehetnek.
S végül egy kicsinek t?nő, de főleg a kezdőknek nagy segítséget jelentő hiányt is megemlítünk: ez pedig a fotókhoz mellékelt konkrét fénybeállítási tervrajzok hiánya. Ugyan maga a könyv nem ilyen jelleg?, de mivel a fényről és annak használatáról szól (sok m?termi képpel), ilyen magyarázó ábrák sokat segítenének a jobb megértésben.
Mindettől függetlenül ez a könyv is hasznos társa a fotósnak, sokat lehet belőle tanulni, érdemes elolvasni!
Cím: Kreatív képkompozíció a fotográfiában
Szerző: Torsten Andreas Hoffmann
Kiadó: Digitálfotó Kft., www.fotomagazin.hu
Méret: 16x23 cm
Terjedelem: 224 oldal
Kötés: cérnaf?zött, keménytáblás
Kiadás éve: 2008.
Ár: 5750 Ft
Ez egy komoly könyv, ami már a kivitelezésén is látszik: kemény borítás cérnaf?zve. Persze, ettől még csalódhatnánk is, de a tartalom is bizonyítja ezt az állítást. Ami a legszembet?nőbb a mai, színes világunkban, hogy ebben a könyvben szinte az összes kép fekete-fehér. Ami nem egyszer? üzleti fogás, hanem tudatos döntés: már a könyv elején is foglalkozik az író a fekete-fehér fotózás témájával. A választás egyrészt jelentősen csökkenti az előállítási költségeket, másrészt a témaválasztással is indokolható: kompozíciókor leginkább a formai elemek kerülnek előtérbe a képen, ezeket pedig monokróm képeken is jól lehet ábrázolni. Viszont a komponáláshoz hozzátartozik a színekkel való "játék" is, ami már így nem mutatható be hatékonyan. De ettől még a könyv eléri célját és a színes világ nem is hiányzik az olvasás közben.[%IMAGE=15637%]
Az első pár oldalon a digitális fotózás alapjaival foglalkozik a szerző, tanácsot ad gépvásárláshoz, bemutatja a digitális nyers formátumot, a
Az első nagy fejezetben – Képek és stílusok – a különböző fényképészeti témák, helyzetek kerülnek tárgyalásra (hangulatok, utcai fotózás, tájfotó, épületfotó, fekete-fehér fotózás, szürreális fotó, emberábrázolás, misztikus fényképezés és panoráma fotó).
A mások fejezet – Kompozíciós technikák – már a komponálás alapjairól technikáiról szól (képkompozíció, aranymetszés, háromszög-kompozíció, ritmus-elemek, redukció és hangsúlyozás, tájékozódás a képen, képi egyensúly, nézőpontok, képi feszültség, kép a képben, zavaró elemek, játék a formákkal, bemozdulásos életlenség, absztrakciók).
Míg a harmadik, legutolsó fejezetben a digitális képmódosítási lehetőségek alapjait mutatja be a szerző – fekete-fehér képek segítségével. Ez tulajdonképpen a digitális színes képek megfelelő átalakításával nyert részlet és tónusgazdag fekete-fehér fotók további feldolgozását, javítását jelenti.
A könyv – a szerző fotóinak segítségével – nagyon jól bemutatja fényképezés során használható kompozíciós lehetőségeket, szabályokat, a jó fotóhoz szükséges tudnivalókkal együtt. A szöveges leírások, magyarázatok, gondolatmenetek könnyen érthetővé teszik a mondanivalót. Mindezt nagy mértében segítik azok a kis, rajzolt segédábrák is, amelyeket több kép mellé, magyarázatként helyezett el a szerző. A könyvben található fotók témái teljesen hétköznapiak, ilyenekkel mindenki találkozik nap mint nap, ezért könnyebben elsajátíthatóak a leírt technikák, tudnivalók.
Összességében elmondható, hogy egy nagyon szép, jól összeszedett és szépen megírt, minőségi könyvről van szó, ami minden fotózással ismerkedő hasznos társa lehet!
Prikkel Mika
Partnerünk, a Fotósképző[%BOLD%] január 8-án [%BOLD%]Portréfotó workshopot rendez. Részletek, jelentkezés az alábbi linken:
http://www.fotoskepzo.hu/workshop.php
A fotós könyvek területén viszonylag nagy a választék, s ugyan nem számít a szakácskönyvekhez hasonló jól profitáló témának, de több kiadó is jelentet meg folyamatosan különböző színvonalú és témájú szakkönyveket. Ezek egy része hazai szerző tollából származik, más része fordítás. Ez utóbbiak általában magasabb színvonalú képanyaggal rendelkeznek, de a fordítás szakmaisága sokszor hagy maga után kívánnivalókat.
Ezúttal – az egyébként témaindító cikkünkben – az utóbbi változatból mutatunk be összesen három könyvet: David Präkel tollából a Kompozíció[%BOLD%] és a [%BOLD%]Világosítás[%BOLD%] cím?eket, valamint T. A. Hofmanntól a [%BOLD%]Kreatív képkompozíció a fotográfiában -t.
Mindhárom kiadvány már régebb óta kapható, de a témájuk miatt a mindig aktuális fotóskönyvek közé tartoznak.
Cím: Kompozíció
Szerző : David Präkel
Kiadó: Scolar Kiadó, www.scolar.hu
Méret: 16x23 cm
Terjedelem: 176 oldal
Kötés: ragasztott
Kiadás éve: 2009.
Ár: 5995 Ft
Az író maga is fotográfus, s emellett tanít és ír is. Ez meg is látszik a könyvön, hiszen szakmai hibát nem találtunk benne és elég jól elmagyarázza az adott témákat. Látszik a pedagógusi munka gyakorlata, aminek hiánya sok más esetben könnyen nehezen befogadhatóvá tud tenni egy szakkönyvet.[%IMAGE=15636%]
A könyvben szereplő fotók nagyon jó minőség?ek és profi munkák. Megállnák helyüket bármelyik aktuális fotós magazinban, vagy kiállításon is. Ráadásul több közülük filmre készült (ráadásul sok síkfilmre), ami a mai, digitális világban külön kuriózum.
A könyv tördelése és nyomdai kivitelezése is profizmust sugall, habár a ragasztott kötés nem éppen a tartósság barátja, de a vastag, m?nyomó papír, valamint a még vastagabb és fóliázott borító mindenképpen elegendő tartósságot ad a rendszeres használathoz is. Külön érdemes megemlíteni, hogy a könyvhöz készült egy 2 oldalas használati utasítás is, ami az oldalakon található információk rendszerezését, befogadását segíti elő.
A tartalmi felépítés jól tagolt, a kezdő és haladó fotós számára egyaránt átlátható és kezelhető. Az első fejezetben az alapokkal ismerkedhet meg az olvasó: a képkomponálás szabályaival, a nézőpont, a perspektíva és a méretarány törvényszer?ségeivel. A második fejezetben a különböző formai elemeket és az ehhez kapcsolódó témákat mutatja be az író (pont, vonalak, alakzat, forma, textúra, mintázat, tónus és szín), a harmadikban a tér kezeléséről van szó (keretek, egyensúly, megjelenítés), a negyedikben az időnek a fényképre gyakorolt hatását feszegeti a szerző (idő múlása, pillanatok, sorozatképek). Az ötödik fejezet a különböző alkalmazási lehetőségekről, azaz a fotókon szereplő lehetséges témákról szól (tájkép, csendélet, portré, dokumentarista, emberábrázolás, akció és sport, m?vészfotó, reklám), és végül az utolsó, hatodik fejezetben az eredetiség témaköre kerül sorra (egyéni látásmód, kontrasztok, egyensúly, kivágás, színek, digitális képszerkesztés).
Minden témát jól illeszkedő fényképekkel és ábrákkal illusztrált a szerző, s a könyv végén egy kis szószedet is segíti a szövegek jobb megértését. Így egy könnyen megérthető, olvasmányos, de mégis komoly tartalommal bíró könyvet kapunk, amit bátran ajánlhatunk akár a teljesen kezdőknek, akár a már gyakorlottabb fotósoknak is.
Világosítás
Cím: Világosítás
Szerző: David Präkel
Kiadó: Scolar Kiadó, www.scolar.hu
Méret: 16x23 cm
Terjedelem: 176 oldal
Kötés: ragasztott
Kiadás éve: 2009.
Ár: 5995 Ft
Ez a könyv az előzőekben bemutatott m? "testvére", hiszen egy sorozatnak a második tagja. Ezért a könyvnek a külső, megjelenésbeli bemutatását most mellőzzük, ugyanaz vonatkozik rá, mint a társára: szép képek a szerző és fotós társai készítésében, átlátható szerkesztés, kiváló minőség, jó használhatóság.[%IMAGE=15638%]
Tartalmilag ez a könyv az előző rész folytatásának tekinthető, hiszen a kívánt kompozíció után a fények megfelelő használata határozza meg a fotót. Hiszen, mint ahogy a fénykép szóban is szerepel, a fény minden fotón jelen van, anélkül nem is létezhet fénykép.
A könyv ebben a szellemiségben mutatja be a fény kezelésének szabályait, az évszázadok óta kialakult és képalkotásban alkalmazott (festők!) törvényszer?ségeit, valamint a szükséges fényformáláshoz használt megfelelő eszközöket, kiegészítőket.
Az első fejezetben magáról a fényről és annak alapvető ismeretéről van szó (alapelmélet, színelmélet, expozíció, polarizált fény, spektrum). A második fejezetben a természetese fény jellegzetességei kerülnek sorra (nappali, esti, éjszaka, évszakok, helyszín), míg a harmadikban a meglévő fényforrások jellemzőit részletezi a szerző (láng, izzók, fénycső, utcai, neon, koncertfotó). A negyedik fejezetben kerül sorra a stúdióvilágítás tárgyalása:
vaku
és folyamatos fény felbontásban. Az ötödik fejezetben a fény szabályozásának szerepéről olvashatunk (m?termek, fény formálása és beállítása, világítás-beállítások, reklámfotó, pauszsátor, filmes megvilágítás). Az utolsó, hatodik fejezet a fény használatát tárgyalja (jellege, körvonal, forma, textúra tónusok és színek megrajzolása, kísérletezés fénnyel).
Sajnos ebben a könyvben már találhatunk néhány kritizálnivalót! Az első és legfontosabb, hogy a szakmai nyelvezet használata miatt jól látható, hogy fordítással van dolgunk, ugyanis a könyvben angolszász fotósszakmai elnevezésekkel találkozunk. Itthon senki sem hívja portréfotózáskor a kisorrárnyék világítás-beállítást pillangónak (butterfly a könyvben), a háromszöget pedig Rembrandtnak. Igaz, ma már sokan az internetről szerzik az információt, ahol a fotós témák leginkább angolul (és németül) olvashatók, de egy szakfordítónak (vagy az egészet ellenőrző szaklektornak) figyelni kell arra is, hogy a szakszavakat a megfelelőre fordítsa.
Emellett a magyarázatok között találtunk olyan sorokat is, amelyek egy tapasztalt fotósnak egyértelm?ek, de egy kezdőnek nehezen vagy nem érthetőek lehetnek.
S végül egy kicsinek t?nő, de főleg a kezdőknek nagy segítséget jelentő hiányt is megemlítünk: ez pedig a fotókhoz mellékelt konkrét fénybeállítási tervrajzok hiánya. Ugyan maga a könyv nem ilyen jelleg?, de mivel a fényről és annak használatáról szól (sok m?termi képpel), ilyen magyarázó ábrák sokat segítenének a jobb megértésben.
Mindettől függetlenül ez a könyv is hasznos társa a fotósnak, sokat lehet belőle tanulni, érdemes elolvasni!
Kreatív képkompozíció a fotográfiában
Cím: Kreatív képkompozíció a fotográfiában
Szerző: Torsten Andreas Hoffmann
Kiadó: Digitálfotó Kft., www.fotomagazin.hu
Méret: 16x23 cm
Terjedelem: 224 oldal
Kötés: cérnaf?zött, keménytáblás
Kiadás éve: 2008.
Ár: 5750 Ft
Ez egy komoly könyv, ami már a kivitelezésén is látszik: kemény borítás cérnaf?zve. Persze, ettől még csalódhatnánk is, de a tartalom is bizonyítja ezt az állítást. Ami a legszembet?nőbb a mai, színes világunkban, hogy ebben a könyvben szinte az összes kép fekete-fehér. Ami nem egyszer? üzleti fogás, hanem tudatos döntés: már a könyv elején is foglalkozik az író a fekete-fehér fotózás témájával. A választás egyrészt jelentősen csökkenti az előállítási költségeket, másrészt a témaválasztással is indokolható: kompozíciókor leginkább a formai elemek kerülnek előtérbe a képen, ezeket pedig monokróm képeken is jól lehet ábrázolni. Viszont a komponáláshoz hozzátartozik a színekkel való "játék" is, ami már így nem mutatható be hatékonyan. De ettől még a könyv eléri célját és a színes világ nem is hiányzik az olvasás közben.[%IMAGE=15637%]
Az első pár oldalon a digitális fotózás alapjaival foglalkozik a szerző, tanácsot ad gépvásárláshoz, bemutatja a digitális nyers formátumot, a
RAW
-ot, és még a különböző színsz?rők használata is szóba kerül.
Az első nagy fejezetben – Képek és stílusok – a különböző fényképészeti témák, helyzetek kerülnek tárgyalásra (hangulatok, utcai fotózás, tájfotó, épületfotó, fekete-fehér fotózás, szürreális fotó, emberábrázolás, misztikus fényképezés és panoráma fotó).
A mások fejezet – Kompozíciós technikák – már a komponálás alapjairól technikáiról szól (képkompozíció, aranymetszés, háromszög-kompozíció, ritmus-elemek, redukció és hangsúlyozás, tájékozódás a képen, képi egyensúly, nézőpontok, képi feszültség, kép a képben, zavaró elemek, játék a formákkal, bemozdulásos életlenség, absztrakciók).
Míg a harmadik, legutolsó fejezetben a digitális képmódosítási lehetőségek alapjait mutatja be a szerző – fekete-fehér képek segítségével. Ez tulajdonképpen a digitális színes képek megfelelő átalakításával nyert részlet és tónusgazdag fekete-fehér fotók további feldolgozását, javítását jelenti.
A könyv – a szerző fotóinak segítségével – nagyon jól bemutatja fényképezés során használható kompozíciós lehetőségeket, szabályokat, a jó fotóhoz szükséges tudnivalókkal együtt. A szöveges leírások, magyarázatok, gondolatmenetek könnyen érthetővé teszik a mondanivalót. Mindezt nagy mértében segítik azok a kis, rajzolt segédábrák is, amelyeket több kép mellé, magyarázatként helyezett el a szerző. A könyvben található fotók témái teljesen hétköznapiak, ilyenekkel mindenki találkozik nap mint nap, ezért könnyebben elsajátíthatóak a leírt technikák, tudnivalók.
Összességében elmondható, hogy egy nagyon szép, jól összeszedett és szépen megírt, minőségi könyvről van szó, ami minden fotózással ismerkedő hasznos társa lehet!
Prikkel Mika
Partnerünk, a Fotósképző[%BOLD%] január 8-án [%BOLD%]Portréfotó workshopot rendez. Részletek, jelentkezés az alábbi linken:
http://www.fotoskepzo.hu/workshop.php